Det er britiske HorseWhisperer Cable & Wireless Communications og Buena Vista International som har lansert en Internett-site med denne idéen.
Selskapene tror at kvinner vil la seg inspirere til å bruke nettet etter å ha sett en film hvor Kristin Scott Thomas bruker det til å surfe opp nettopp Robert Redford på Internett.
For å tekkes kvinnene, presenterer de også en virtuell Robert Redford på CD-rom - hvor sjarmøren presenterer sin "beginners-guide" samt en invitasjon om å registere seg for selskapet "pay-as-you-go" web-tjeneste.
Hva skal vi så synes om dette påfunnet?
Personlig tror jeg det skal mer til enn Robert Redford for få kvinnene til å bli aktive Internett-brukere. Kvinner har gjennom alle undersøkelser tilkjennegitt at de har et mer pragmatisk forhold til Internett enn menn.
Kvinnene etterspør nyttige web-tjenester som rådgiving, kalkulasjoner og ulike dialog-tjenester. Kvinner handler mindre på nett. Kvinnenes fravær har vært en faktor som har sinket forbrukerrelatert e-handel.
Det gjenstår å se hvor stort bidrag Robert Redford kan gi.