SV har som politisk slagord «ulike mennesker – like muligheter». Det ser ikke ut til å gjelde på Internett.
I anledning valgkampen kjører SV nå Norge Rundt for å sanke stemmer. Den tilhørende nettkampanjen krever støtte for Flash. Det samme gjør Arbeiderpartiets nettkampanje Til deg.
- Bryter sin egen lov
IT-konsulent Fredrik E. Nilsen reagerer på teknologivalget. Han har arbeidet for organisasjoner og personer med nedsatt funksjonsevne i flere år.
Flash er ikke tilgjengelig for alle plattformer, påpeker han. I tillegg hevder Nilsen at partienes Flash-baserte nettkampanjer bryter med Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, som trådte i kraft i 2009.
I blogginnlegget SV bryter alle løfter ramser Nilsen opp en rekke problemer med Flash-formatet:
- Tekst ikke er tilgjengelig for blinde og svaksynte som benytter skjermleser.
- Elementer mangler alternativ tekst.
- Navigasjon uten mus er umulig.
- Ingen mulighet for å endre skriftstørrelse, kontrast eller farger.
- Video er ikke tekstet for døve og hørselhemmede.
- Bakgrunnslyd lar seg ikke slå av.
Særlig uheldig mener han det er at SVs nestleder og likestillingsminister Audun Lysebakken er blant de profilerte deltakerne i kampanjen.
- Lysbakken er som statsråd ansvarlig for diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, som han selv er med på å bryte, skriver IT-konsulenten.
- Politikerprat
- Dette er mer enn pinlig. Da jeg blogget om samme tema ved valget i 2009 var Lysbakken selv inne og leste og kommenterte det jeg skrev. Han sa de skulle være i front, og kom med typisk politikerprat om hva de ønsker å utrette. Når det kommer til stykket gjør de det stikk motsatte, sier Fredrik E. Nilsen til digi.no.
digi.no har siden fredag morgen bedt om en kommentar fra statsråd Audun Lysbakken eller departementet hans, uten å få svar.
I stedet henvises det til at det er SVs partikontor som har stått for utformingen. De påpeker at nettkampanjen deres er tidsbegrensa og et supplement til nettsider og annet materiell.
- Denne løsningen var det dessverre vanskelig å få tilpasset en del brukere med spesielle behov. Men samme informasjon er altså å finne på våre nettsider og i våre løpesedler, sier partisekretær Silje Schei Tveitdal til digi.no.
Hun sier at partiets ordinære nettsider er hovedkilden til informasjon og SVs politikk. Der byr de også på egne innleste versjoner av viktige dokumenter som arbeidsprogram og hovedløpeseddel.
- SV er opptatt av universell utforming. Vi har jobbet med å gjøre mest mulig av vårt valgkampmateriell og våre nettsider tilgjengelig for alle, sier Schei Tveitdal.
Plikt og forbud
Stortinget har vedtatt en plikt om universell tilrettelegging, og forbud mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne. Loven skal gjelde også IT-løsninger rettet mot allmennheten, enten de er levert av offentlig eller privat sektor.
Den tilhørende forskriften for informasjonsteknologi var allerede ett år forsinket, da den i sommer ble utsatt ytterligere et halvår.
Selv om forskriften ikke er klar, er også standardiseringsorganet Standard Norge enig i kritikken mot partienes Flash-bruk.
- Det er brudd på formålet med loven om diskriminering og tilgjengelighet, sier prosjektleder for anvendt IKT i Standard Norge, Rudolph Brynn til digi.no.
- Amatørmessig
Morten Tollefsen i MediaLT, et konsulentfirma som har spesialisert seg innen teknologi for blinde og svaksynte, er ikke imponert over SVs nettkampanje.
Han er selv blind og får innhold på nettet lest opp høyt gjennom en skjermleser.
- Fy flate. Det er ekstremt sjeldent jeg ser så dårlige og amatørmessige løsninger lenger, sier Tollefsen etter å ha besøkt nettstedet svnorgerundt.no.
I dette tilfellet får han ikke mer ut av besøket enn lenker til politikernes Facebook-sider. Ingen introduksjon eller noen form for informasjon om hva nettstedet forsøker å formidle. Problemet er ikke først og fremst Flash, mener han, men at løsningen ikke byr på alternativt innhold.
- Mange mener at de rødgrønne har vært flinkere til å ta opp universell utforming enn opposisjonen, i hvert fall i festtalene. Helt siden Soria Moria 1 har de sagt at dette er viktig, men her går de i hvert fall ikke frem med noe godt eksempel.
MediaLT analyserte alle partienes nettsider i forkant av valget, og kontaktet dem med funnene de gjorde. Hensikten var å hjelpe med å gjøre løsningene mer lesbare.
Ikke et eneste parti tok seg bryet med å svare dem. - Det er dårlig, sier Tollefsen.
- Ofte er det bare små ting som mangler. Ting som kunne gjort stort forskjell, som en H-tagg eller alternativ tekst til bilder.