Reis i historien med mobilen

Universitetet i Oslo med spennende applikasjon.

Utvidet virkelighet (augmentet reality) er en type teknologi som nå er på full fart inn i mange hverdag. Det hele handler om å gi brukerne av teknologien mer informasjon enn det den fysiske virkeligheten gir alene, ved at data fra den virkelige verden kombineres med virtuelle data. Avanserte mobiltelefoner har vært sentralt i flere av de eksemplene som til nå har blitt vist.

Også ved Universitetet i Oslo jobbes det med å utviklere løsninger omkring utvidet virkelighet. Ved Institutt for medier og kommunikasjon leder Gunnar Liestøl et prosjekt som kalles Inventio, i samarbeid med blant andre Tomas Stenarson ved svenske Memention.

Prosjektet har utviklet en applikasjon til iPhone 3GS som gjør det mulig for en bruker å se hvordan omgivelsene man beveger seg i har sett ut tidligere, eller hvordan de kan komme til å se ut i framtiden, basert på hvor i området brukeren beveger seg og i hvilken retning mobilen holdes.

Gunnar Liestøl, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon på UIO.
Gunnar Liestøl, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon på UIO. Bilde: Universitetet i Oslo

For eksempel dersom en bruker peker mobilen mot etter restene av gammel bygning, vil brukere på skjermen kunne se hvordan bygningen faktisk så ut fra det stedet brukeren står, for eksempel da den var nyreist. Dette gjøres ved hjelp av 3D-grafikk og en digital rekonstruksjon av bygningen. Dataene kan gjerne kombineres med informasjon om hva brukeren ser og mulighet til å zoome inn detaljer i bildet.

Eventuelt kan brukeren få vist hvordan en bygning som ennå ikke har blitt påbegynt, vil ta seg ut fra det stedet brukeren står.

Dersom brukeren beveger seg rundt, vil perspektivet i bildene som vises på skjermen, endres deretter.

Inventio-prosjektet har offentliggjort videoen nedenfor, som blant annet demonstrerer hvordan iPhone-applikasjonen kan brukes i forbindelse med gravhaugen hvor Oseberg-skipet ble funnet.

Liestøl forteller til digi.no at systemet utnytter mobilens GPS, akselerometer og elektroniske komplass (magnetometer) for å bestemme brukerens posisjon og hva som skal vises på skjermen.

- I tillegg er det viktig med god grafikkytelse, samt rikelig med internminne, sier Liestøl.

Selv om dette først ganske nylig har blitt tilgjengelig i mobiltelefoner, er ikke prosjektet et resultat av dette.

- Dette er en langsiktig prosjekt og planene ble lagt allerede for tre år siden. Vi har arbeidet med å utvikle de kommunikative konvensjonene, hvordan informasjonen i slike systemer skal struktureres og formidles. Dette handler om å designe digitale genre. Etter hvert som maskinvare og programvare har kommet på plass, har vi kunnet realisere mer og mer av planene. Selvsagt har vi også gjort justeringer basert på erfaring, forklarer Liestøl.

Han mener systemet vil kunne brukes på en rekke områder.

- Systemet er foreløpig et forskningsprosjekt. Men den digitale genren vi forsøker å utvikle, retter seg mot en rekke målgrupper og bruksområder – fra utdanning og læring til kunnskapsformidling og turisme, sier Liestøl.

Han mener at relevansen foreløpig er størst som læremiddel innen spesielle fagområder, for eksempel knyttet opp mot lokalhistorisk kunnskap.

- Men dette er ikke kun en formidlingsteknologi for historiske tema. Den kan like gjerne simulere framtidig scenarier, for eksempel basert på modeller for klimasimulering, og dermed vise endring i flora, vannheving også videre.

Foreløpig har applikasjon begrenset utbredelse, men Liestøl forteller at det nylig er gjennomført brukerundersøklser med elever i ulike aldersgrupper i Vestfold, hvor tilbakemeldingen var svært positiv.

- I prinsippet kan Oseberg-applikasjonen legges ut på Apples App Store nå. Men vi venter nok litt. Det er også aktuelt å tilgjengeliggjøre Mission Dolores (som viser rekonstruksjonen av San Franciscos eldste bygning) gratis, slik at skoleelever i Bay Area kan bruke den i sine obligatoriske prosjektarbeid om de spanske misjonsstasjonene.

Foreløpig er systemet rettet mot iPhone, men prosjektet vurderer også andre mobiltelefoner.

- Vi undersøker mulighetene for å konvertere løsningen til andre plattformer, som for eksempel Android, forteller Liestøl.

    Les også:

Til toppen