En av de viktigste strukturelle endringene i den nye digitale økonomien er at de tradisjonelle serviceyrkene forsvinner og nye mellomledd opprettes. For privatkunden blir denne effektiviseringen en stor fordel, forutsatt at man behersker ny teknologi. Men det kan blir en ulempe hvis man er på jakt etter en person å diskutere med.
For bedrifter i bedriftsmarkedet som trenger hjelp til å strukturere reisevirksomheten, er også den digitale hverdagen nødvendig.
Alcatel STK er ett av selskapene som har valgt reisebyråkontakt med vekt på digitale løsninger og teknologi som avgjørende beslutningsfaktorer.
- Vi ville ha et byrå som var mer fremtidsrettet. Muligheten for e-handel og direktebestilling over Internett er viktig fordi det er slik bestillingene kommer til å skje fremover, tror økonomisjef Per Helfjord i Alcatel.
Han sier til digi.noat totaltilbudet er viktig og at det ikke nødvendigvis er web som er essensen, men det at man kan effektivisere hverdagen med digital teknologi.
- Vi har begynt å outsource en del tjenester. Så gjenstår det å se om de klarer å gjøre det like bra eller bedre enn det vi kunne klare selv, sier han og understreker at det avgjørende i valget av Berg-Hansen som reisepartner er meglerrollen de påtar seg.
- Det er viktig for oss at selskapet megler frem egne priser for store kundegrupper, sier Helfjord og mener dermed at Berg-Hansen har hevet seg opp et nytt nivå i forhold til kundefokusering.
- Webløsningen og det elektroniske grensesnittet i forhold til byrå og reisepartnere spilte en stor rolle i avgjørelsen, sier innkjøpssjef Steinar Nilsen i Ericsson som også har valgt Berg-Hansen som partner
Alle reisebyråene møter flyselskapene i konkurranse på web og blir også presset fra rene internettaktører som ønsker å slå seg opp på reiseliv.
- I motsetning til flyselskapenes systemer kan du hos oss velge mellom alle flyselskapenes ruter. Det samme gjelder for hoteller og leiebiler, sier administrerende direktør Per Arne Villadsen i Berg-Hansen til Newswire.
Reisebyrået har lagt opp til at bedriftenes reisepolitikk kan legges inn i systemet, med valg av flyselskap, hotell og leiebilselskap og hvem i bedriften som har ansvar for å selge hva.