I en overraskende melding forteller Reitan-gruppen, som eier Rema og Narvesen, at man kjøper opp Spaceworld-kjenden.
Dette betyr en ytterligere tilstramming for de tradisjonelle IT-forhandlerne. De siste årene har salget av PCer, andre IT-produkter og forbruker-elektronikk spredd seg til stadig nye kjeder. I tillegg til nettbutikker og Elkjøps oppgiring, har også Reitan-gruppen testet salget av produkter som PCer og skrivere i sine daglivare-butikker.
Dette har åpenbart gitt mersmak. Det samme gav åpenbart også kjøpet av teleselskapet Sense. Dette selskapet ble solgt ut igjen i fjor høst til Chess med god profitt. Sense beholdt en eierpost i Chess, og fikk dermed igjen god gevinst da Chess i høst ble solgt til TeliaSonera.
digi.no snakket med Egil Østheim, markedssjef i Spaceworld-kjeden i forrige uke, og han lovet da rekordtall for 2005.
Spaceworld-kjeden er derfor en kjerring mot strømmen. Etter en turbulent periode dra 1998 til 2000, har selskapet nå vokst jevnt og trutt i fem år, forteller til digi.no.
Kjeden har nå 43 butikker fra Bodø i nord til Kristiansand i sør og vil omsette for 550-560 millioner kroner i år. Butikkene selger mobiltelefoner, DVDer, portabel lyd, spill,
spillmaskiner, digital foto og tilleggsutstyr til IT. Således konkurrerer Spaceworld direkte mot alle nettbutikkene og aktører som Elkjøp.
Les også:
- [04.10.2005] Vokser uten å satse på nettet
Reitan har inngått en avtale med Chess om å selge mobilpakker i sine Rema-butikker.
I sin innkalling til pressekonferanse senere i dag sier Reitan-gruppen at "de vil gjøre forbrukerelektronikk tilgjengelig for folk flest."


Den tyske kjeden Aldi har stor suksess med å selge PC-er i sine dagligvarebutikker. Reitan kan komme til å prøve å kopiere dette.