Reklame for nærmere to millioner før åpning

Marieberg Interactives nyhetstjeneste, 25timmar, solgte annonser for 1,8 millioner svenske kroner før tjenesten gikk på luften i oktober. Og nyhetstjenesten skal ha fått 13.000 abonnenter etter kun noen uker i kyberrommet.

Svenske Marieberg Interactive er en del av medieselskapet Marieberg som igjen er en del av Bonnier.

6. oktober gikk tjenesten på luften med en nyhetstjeneste som inneholder redaksjonelt stoff både fra Dagens Nyheter, Finanstidningen og IDG. Nettbrukeren får tjenesten ved å laste ned et program gratis fra nettet på egen harddisk, og man kan skreddersy det redaksjonelle stoffet etter interesseområder.

Tjenesten fungerer derfor som et rent push-produkt hvor nyhetene blir automatisk oppdatert. Ifølge det svenske nyhetsbrevet Mediatrender solgte Marieberg reklame for 1,8 millioner svenske kroner (1,68 millioner norske) før lansering. Fortsetter salget på samme måte etter at nyhetens interesse har lagt seg, har selskapet solgt for 10 millioner i løpet av ett helt år.

Samtidig har 25timmar kapret 13.000 gratisabonnenter, ifølge Mariebergs egne tall. Innen 1997 er omme er målet å kapre 25.000 abonnenter.

Klarer man målet på 25.000 abonnenter, vil kontaktprisen per bruker være svært lav; rundt fem øre, i og med at en reklamespot på tjenesten koster 52.500 kroner måneden. Marieberg Interactive vil imidlertid etterhvert begynne å kjøre annonsesystemet DoubleClick (sammen med Kinnevik og Telia) der annonsørene betaler en pris per eksponering av annonser mot nettbrukerne.

Dermed vil kontaktprisene stige dramatisk, mens sjansen til å rette inn skreddersydde annonser mot riktige målgrupper også øker. DoubleClick er en amerikansk konkurrent til NetGravity og gir muligheter for innholdsleverandører å vise annonsørene demografi på nettbrukere (alder, geografi og lignende) og hvilke preferanser de har når de surfer.

Til toppen