Reklame kan betale for hele regnskapet

Å dele ut kildekoden til sitt regnskapssystem er ikke nok for Lodo. Nå vil de også tilby gratis drift.

Lodo Regnskap er et regnskapssystem utviklet av nordmannen Arnt Telhaug. Tidligere i år bestemte han seg for å gi bort kildekoden til alle som måtte ønske det. Det var et populært tiltak.

    Les også:

– Det har vært 200 nedlastninger siden juni, sier Arnt Telhaug til digi.no.

Hans kone driver regnskapskontoret Konsulentvikaren. Det webbaserte regnskapssystemet Lodo ble utviklet for å effektivisere selskapet, og det har de ifølge Telhaug klart.

– Regnskapskontoret har blitt effektivisert med cirka 30 prosent, sier Telhaug.

Det er nok til å også finansiere tiden Telhaug har brukt på å utvikle systemet og på driften av det.

I tillegg til å bruke systemet selv, og å dele det ut gratis under en åpen kildekodelisens, leverer Telhaug sitt system Lodo som en ferdig oppsatt løsning driftet på hans servere.

Det tar han 200 kroner per bruker, per måned for, men nå kommer han med en ny løsning også her.

– Du kan få det helt gratis, men med reklame, sier Telhaug til digi.no.

De som velger denne muligheten vil få en bevegende reklame på størrelse med en fyrstikkeske på skjermen ved siden av arbeidsflaten. Hvem han skal selge reklameplassen til og i hvilken form, har han ikke bestemt seg for ennå.

– Så langt har jeg ikke kommet ennå, vi lever i nuet, sier Telhaug til digi.no.

Han har heller ikke rukket å lage selve reklamen ennå heller.

– Jeg har ikke laget den ennå, så foreløpig får man systemet uten reklame, sier Telhaug.

Om det blir en stor suksess vet han ikke ennå, men han er overbevist om at dette må være veien å gå.

Forøvrig er ikke dette så ulikt giganten Google og andre gjør på andre felt. Google sjokkerte bransjen da de leverte sin e-posttjeneste GMail som en gratis reklamefinansiert løsning med en gigabyte lagringsplass. Etter det har også mange andre tjenester blitt gratis og også Microsoft har hivd seg på bølgen med reklamefinansierte webbaserte tjenester.

Regnskapsnisjen er tilsynelatende mer konservativ enn resten av programvarebransjen. Det er kanskje derfor det fortsatt er få som leverer webbaserte regnskapssystemer.

– Dette er noe som kommer, det er bare et spørsmålet om når, sier Telhaug.

Til toppen