JUSS OG SAMFUNN

Reklameguru hardt ut mot forsidereklame

Reklameguru Kjetil Try er sterkt i mot å kjøre avisenes førstesider som annonser, og han tror ikke reklameforsiden til A-presseavisen Moss Dagblad kommer til å bli en trend i norsk avisverden.

Hilde Nyman
3. des. 1998 - 16:24
Forsiden av Moss Dagblad søndag den 29. november 1998 med kun annonser.
Forsiden av Moss Dagblad søndag den 29. november 1998 med kun annonser.

Moss Dagblad har kommet med et originalt og offensivt fremstøt for å tjene mer penger. Som den finske storavisen Helsingin Sanomaat har de bestemt å la både førstesiden og sistesiden være fullstendig dekket av annonser. I hvert fall på søndagsutgaven de nærmeste ukene. Det er usikkert om mossingene satte kaffen i halsen da en diger julestjerne sammen med andre juleeffekter var det eneste man kunne lese på forsiden sist søndag.

Kjetil Try, administrerende direktør i Try reklamebyrå og Arbeiderpartiets faste hoffleverandør av valgreklame, har liten tro på annonser på forsiden som en ny trend blant norske aviser,.

- Jeg tror at det vil ta mange år før Dagbladet, VG, Aftenposten eller Dagsavisen vil gjøre det samme. Jeg er nokså sikker på at det vil sitte hardt inne hos journalistene og redaktørene å selge forsiden. Kanskje det vil fungere som et eksperiment en gang eller to for å vekke oppmerksomhet for en forholdsvis liten avis. Men på sikt er det en grunn til at aviser ikke gjør det, sier Try til digi.no.

- Førstesiden er avisens salgsplakat. Hvis man står foran et stativ med VG og Dagbladet, hvor den ene kun har en annonse, mens den andre har alle de tingene som er spennende og vekker oppmerksomhet, er det vel liten tvil om hva som vil selge. I avisene er det også allerede et spent forhold mellom annonseavdelingen og redaksjonene, siden begge vil ha sidene med fire farger til sine oppslag., sier Try.

- Dette blir ikke trend, men noe en avis kan gjøre i en kort periode for å markere sin fortreffelighet som annonsemedium på søndag. Jeg har ingen tro på at de toneangivende avisene vil gjøre det samme, selv ikke som et eksperiment. De har jo sin integritet, og å selge førstesiden ville være et knefall for kapitalmakten, sier Try.

I sist søndags lederspalte forklarte redaktøren at framstøtet er gjort for å få annonsørene til å innse at søndagene er gode annonsedager. Til sammen skal tre søndagsutgaver være del av eksperimentet. (Bilde av avisens forside er plassert nederst i denne saken.)

Moss Dagblad er, i følge dem selv, landets minste avis med søndagsutgave, med et opplag på 6.500 utgaver.

- Vi skal evaluere eksperimentet når de fire utgavene er ferdig. Men vi vil ikke se bort fra at vi fortsetter, responsen har vært positive både fra lesere, annonsører og alle som jobber i huset. De eneste kritiske delen er fra ledende mediehold i Norge, men det bryr vi oss ikke om. Kommentarene fra det holdet er gammelmodige og lite fremtidsrettet, sier sjefredaktør Paul Norberg i Moss Dagblad til digi.no.

- Tror du at dette er framtiden for avisene?

- Ikke for enhver avis, men for et lovende nytt produkt. Søndagsaviser i Sverige og Norge på lokalt plan har ennå ikke greid å tjene penger annonsermessig. Med dette eksperimentet går vi i pluss på søndagsutgaven, men vi har ikke planer om å gjøre det samme på hverdager, sier Norberg som tidligere har jobbet som journalist i markedsføringsbladet Kampanje.

Han er ikke redd for å tape terreng i forhold til konkurrenten Moss Avis.

- Nei, for det første selges det nesten ikke løssalgsutgaver av Moss Dagblad på søndager, det er nesten utelukkende basert på abonnement. Vi er såpass godt markedsført at leserne kjenner innholdet i avisen, sier han. Norberg mener det kan være vanskelig å overføre samme modell til andre aviser og vil ikke umiddelbart anbefale det til andre.

Kjetil Try mener at førstesiden er en annonseplass, men at det ikke er et sånt avissamfunn man ønsker seg.

- Om de to store løssalgsavisene skulle selge førstesiden ville det koste bortimot en million kroner, så det ville være en dyr fornøyelse. Det er helt sikkert en fornøyelse som ville lønt seg som eksperiment, siden man ville fått vanvittig oppmerksomhet, sier Try til digi.no. Han peker også på at norske aviser har et særdeles stort annonsevolum i forhold til andre land.

- Danske Berlingske Tidende har kun en tredjedel av annonsevolumet Aftenposten har. Vi godtar mer og mer annonser, men tror fremdeles at førstesiden er hellig. Jeg håper inderlig at den fortsatt er det, sier Try.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra