Reklamemakere vil ha regler for nettbarn

Den amerikanske reklamebransjen presenterte mandag retningslinjer for reklame rettet mot barn på Internett.

Den amerikanske reklamebransjen presenterte mandag retningslinjer for reklame rettet mot barn på Internett.

Bransjen presenterer reglene for å komme eventuelle lover for nettreklame i forkjøpet, skriver Los Angeles Times.

De selvpålagte reglene kommer som et svar på økende kritikk mot bransjen. De beskyldes for å ha benyttet tvilsom reklame overfor barn og brukt nettet til å samle inn mer informasjon om barna.

Etter de nye reglene vil nettstedene fortsatt kunne gjøre bruk av kjente barnefigurer som Ronald McDonald i forsøk på å selge mest mulig til barna. Når det gjelder innsamling av informasjon om barn, blir markedsførerne oppfordret til å gjøre rimelige anstrengelser for å innhente foreldrenes tillatelse først.

Retningslinjene er utarbeidet i et samarbeid mellom de største produsent- og annonsørforeningene i USA. Elizabeth Lascoutx i Better Business Bureau, organisasjonen som tok initiativ til reglene, sier til Los Angeles Times at ønsket om å skape enighet gjorde at de største restriksjonene ble droppet fra regelsettet.

- Men vi har nå blitt enige om et felles utgangspunkt. Så får vi forsøke å heve listen derfra, sier hun.

(Kilde: Los Angeles Times)

Til toppen