Omsetningen i NetCom AB, som er Telias største teleutfordrer i Sverige, økte til 2,3 milliarder svenske kroner. Dette er en økning på 35 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. Gevinst etter skatt økte over 500 prosent til 312 millioner kroner, og overskudd per aksje økte fra 49 øre i fjor til 3 kroner i år.
Det er bedre resultat innenfor mobiltelefonivirksomheten i Sverige, under varemerket Comviq, som bedret resultatet for NetCom AB, men også innføring av fast forvalg i alle de skandinaviske landene har gitt selskapet et puff.
- Vi har opplevd en sterk endring innenfor fast telefoni, som en følge av innføring av fast forvalg foruten interne omorganiseringer, sier konsernsjef i NetCom Lars-Johan Jarnheimer i en kommentar til resultatet.
- Vi tar dessuten markedsandeler på mobiltelefoni.
NetComs markedsandel på mobiltelefoni går i hovedsak på bekostning av Telias markedsandel, som faller svakt, mens den tredje aktøren, Europolitan ligger stabilt.