Omsetningen i NetCom AB, som er Telias største teleutfordrer i Sverige, økte til 2,3 milliarder svenske kroner. Dette er en økning på 35 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år. Gevinst etter skatt økte over 500 prosent til 312 millioner kroner, og overskudd per aksje økte fra 49 øre i fjor til 3 kroner i år.
Det er bedre resultat innenfor mobiltelefonivirksomheten i Sverige, under varemerket Comviq, som bedret resultatet for NetCom AB, men også innføring av fast forvalg i alle de skandinaviske landene har gitt selskapet et puff.
- Vi har opplevd en sterk endring innenfor fast telefoni, som en følge av innføring av fast forvalg foruten interne omorganiseringer, sier konsernsjef i NetCom Lars-Johan Jarnheimer i en kommentar til resultatet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
- Vi tar dessuten markedsandeler på mobiltelefoni.
NetComs markedsandel på mobiltelefoni går i hovedsak på bekostning av Telias markedsandel, som faller svakt, mens den tredje aktøren, Europolitan ligger stabilt.