Markedet for sikkerhetsprogramvare og viruskontroll er i vekst, men dette kan ikke alene forklare den enorme veksten til amerikanske McAfee Associates. Selskapet har siste kvartal mer enn doblet omsetningen i forhold til fjoråret, og likevel klart å holde på marginene. McAfee hadde tredje kvartal et resultat etter skatt på 24,48 millioner dollar, hvilket representerer en økning på 90 prosent i forhold til fjoråret.
- Største del av veksten skyldes satsing utenfor USA. I tillegg har vi fått en rekke nye OEM kontrakter, sier markedssjef for McAfee i Europa, Jeff Joneycomb, til digi.no.
McAfee har i dag OEM-avtaler på sin viruskontroll, Virus Scan, med Acer, AST, Compaq, Fujitsu, Gateway 2000, Hewlett-Packard og NEC - hvilket representerer 70 prosent av PC-ene som sendes ut fra de ti største amerikanske podusentene. I tillegg har selskapet avtaler med tre av de største japanske produsentene; Toshiba, Hitachi og Epson.
På verdensbasis har McAfee i dag over 50 prosent markedsandel, og vil trolig styrke sin posisjon ytterligere når den planlagte fusjonen med Network General blir en realitet. Network General er en av verdens ledende leverandører av nettovervåkingssystemer og selskapets produkter vil inngå i produktporteføljen til det fusjonerte selskapet Network Associates
TABELL: Utdrag fra resultatet i 1000 dollar:
Q3 '97 | Q3 '96 | per Q3 '97 | per Q3 '96 | |
Oms. | 88.332 | 47.290 | 247.960 | 121.920 | 37.194 | 20.604 | 103.499 | 42.470 | Res.39.484 | 21.526 | 109.435 | 44.636 | Res.24.480 | 12.898 | 67.850 | 23.381 |