Rekordresultat også i MMI

I likhet med Norsk Gallup Institutt AS gjorde også Markeds- og mediainstituttet et godt fjorår, det beste i instituttets historie. Overskuddet på 900.000 fra 1997 økte til 2,5 millioner kroner i 1998.

1998-resultatet for Markeds- og mediainstituttet (MMI) har vist seg å bli det beste året noensinne for analyseinstituttet som startet virksomheten i 1976.

Administrerende direktør Kjell Sletner er strålende fornøyd med resultatet.

- Det har vært et bra år, netto resultat endte på 2,5 millioner kroner. Det blir tredje år på rad med overskudd, og det er hyggelig. Bedriften gikk dårlig i mange år, men nå har vi en stigende kurve, sier Sletner til digi.no.

MMI slet lenge med dårlig økonomisk styring. I 1994 var underskuddet nærmere 2,7 millioner kroner, noe som gjorde at nesten halve aksjekapitalen forsvant. I november 1995 sluttet mangeårig MMI-sjef Per Jacobsen og Hege Johansen overtok som konstituert direktør.

Da Kjell Sletner startet i august 1996 berømmet han Johansen for sin sentrale rolle i den smertefulle snuoperasjonen. Sletner, som selv en solid bakgrunn fra finansnæringen gjennom ni år i Sparebanken NOR, har da også greid å føre MMI-skuta i tre år uten underskudd.

Både i 1996 og 1997 ble de knappe overskuddene før skatt overført til udekkede tap. Tallene ble altså det samme som årsresultatene (se tabell). I 1998 har det gått betydelig bedre.


Resultat før skatt 1998 1997 1996
MMI 2,5 mill 889.168 717.907
(Kilde: MMI)

- Norsk Gallup Institutt AS gikk jo med fem millioner i overskudd, satser dere på å ta dem igjen?

- Det er første gang vi går med overskudd. Det er ikke noe mål i seg selv å ta igjen Gallup eller å være størst. Vi har jobbet mye med lønnsomheten på alle felt, og er blant de tre-fire største. Det er en grei markedsposisjon, understreker Sletner.

I MMIs årsberetning for 1997 ble det skrevet at man "forventet en omsetningsvekst i 1998".

- Omsetningen for 1998 endte på i overkant av 80 millioner og er en vekst noe mindre enn vi hadde trodd. Dette er blant annet på grunn av at vi har mistet noen konsulenter i fjor høst, derfor fikk vi noe dårligere omsetning. Jeg trodde vi skulle havne høyere, men er fornøyd, sier Sletner.

At MMI mistet den lukrative kontrakten med TV-selskapene om TV-meter målingene, vil ikke bli synlig i regnskapene før neste år, ifølge Sletner. Han hadde håpet at selskapet hadde klart å kapre en større andel av markedet i fjor.

- Jeg er rimelig fornøyd, men jeg ville gjerne hatt en større del av markedsveksten, sier han. Forventningen til 1999 er beskjedne og nøkterne, skal man tro siviløkonomen Sletner.

- I 1999 har vi lagt opp til en relativ nøktern omsetningsvekst på rundt åtte-ti prosent. Vi regner med å holde lønnsomheten og overskuddet også i år, sier Sletner.

MMI har i dag rundt 70 heltidsansatte og gjennomfører rundt 400 undersøkelser i året. Selskapet har eksistert i rundt 25 år og samarbeider med Research International (RI).
Til toppen