BEDRIFTSTEKNOLOGI

Rekordtrafikk overbelastet Telenor Mobils nett

Nesten 14 millioner tekstmeldinger ble sendt i Telenor Mobils nett nyttårsaften. Den store trafikken overbelastet SMS-sentralen og ga Telenor store problemer med å levere SMS-meldinger i flere timer natt til første nyttårsdag.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
2. jan. 2004 - 09:28

- Vi har aldri tidligere formidlet så mange tekstmeldinger. 13,8 millioner tekstmeldinger ble sendt i nettet vårt nyttårsaften. Den siste timen av døgnet, mellom klokken 23 og midnatt, ble det sendt 360 tekstmeldinger i gjennomsnitt hvert sekund, sier informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Mobil til NTB.

Han sier den store trafikken og overbelastningen utløste et teknisk problem som oppsto klokken 00.30 og vedvarte til 03.07. Da ble feilen funnet og løst.

- Det vil være vanskelig å unngå forsinkelser og overbelastninger på SMS-sentralen når antallet meldinger er så ekstremt stort. Det blir for dyrt å dimensjonere sentralene etter trafikken når den er på det mest ekstreme rundt midnatt nyttårsaften. Da sender alle tekstmeldinger, sier Tuman Johnsen.

Han understreker likevel at Telenor Mobil vil ta grep for å bedre situasjonen neste år.

Forsinkelser

Overbelastningene førte til at SMS-meldingene i mange tilfeller ikke kom fram til mottakerne før etter tre-fire timer. Problemene var størst mellom klokken 00.30 og 03.07, ifølge Tuman Johnsen. Samtidig som vanlige samtaler mellom mobiltelefoner fungerte som normalt.

Men kundene opplevde også etter dette forsinkelser på nettet fordi Telenor Mobil måtte ta unna køene som hopet seg opp.

Telenor understreker at tekstmeldingene kommer fram - før eller siden. Meldingen mellomlagres nemlig i sentralene og sendes videre når det er ledig kapasitet i nettet.

Fungerte

Informasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom forteller at NetComs mobilnett fungerte slik det skulle nyttårsaften. Netcom-kundene måtte likevel tåle forsinkelser i den mest hektiske perioden.

- Det var noen forsinkelser tidlig på kvelden nyttårsaften som kan forklares med høy trafikk, men ikke i det omfanget Telenor opplever, sier hun til NTB.

Klokken 2 natt til første nyttårsdag ble det sendt ut to SMS-meldinger fra to av NTBs mobiltelefoner. Drøyt to timer senere hadde ingen av meldingene dukket opp hos mottakeren - på andre siden av skrivebordet. Meldinger med nyttårshilsener - sendt rundt midnatt - begynte til gjengjeld å strømme inn, fire timer forsinket.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.