Renessanse for norske SIME-nominasjoner

I 1997 var det ingen norske nominasjoner i konkurransen hvor skandinavisk mediebransje skal konkurrere om det beste konseptet på Internett. I år er fem av 24 nominasjoner norske.

Scandinavian Interactive Media Event, også kjent som SIME, finner sted i Stockholm 2-3 juni. I fjor ble ikke noen norske bidrag nominert, mens det i år er hele fem nominerte. I åtte ulike kategorier er tre nettbaserte løsninger nominert til SIME-priser. De nominerte står oppført på den offisielle hjemmesiden til SIME-arrangementet (se høyre marg).

Det ble totalt sendt inn 307 bidrag. Vinnerne blir presentert 2. juni i Stockholm under SIME-dagene.

I kategorien beste design er de nominerte Mousehouse A/S, Danmark, Nokia, Finland og Volkswagen, Sverige. For beste handelsløsning er Bokus, Sverige, Hennes & Mauritz, Sverige og SOL Referanse, Norge nominert. Beste innhold har nominasjonene: Inside (SOL), Sverige, SCA Mölnlycke, Danmark og Valio, Finland. Beste tekniske løsning: Bokus, Sverige, Telia Infomedia respons, Sverige og DinSide, Norge.

For beste kampanjeer de nominerte: Wasa Försäkring, Sverige, Winge Reisebyrå, Norge og Valio, Finland. Beste interaktive mediestrategi har som de nominerte: Bokus, Sverige, SCA Mölnlycke, Danmark og Lemminkäinen, Finland. For beste CD-rom er Poika, Finland, Bonnier Multimedia, Sverige og Statoil (Kilden), Norge nominert.

I den siste kategorien; juryens spesialpris er det svensk, norsk og dansk. Nokia, Sverige, Sponsors of Norwegian Whitbread entry, Norge og Red Barnet, Danmark er nominert til denne.

I år er antallet nominasjoner fra andre land enn Sverige betydelig øket. Svenske Resumé, som koordinerer konkurransen i år, mener dette skyldes at juryens sammensetning har blitt endret. I år er det to representanter for landene Sverige, Norge, Finland og Danmark, og jurymedlemmene er pekt ut av "ledende bransjeblader i hvert av landene", som Resumé skriver (noe som i Norge inkluderer markedsføringsbladet Kampanje). I tillegg har også deltagerne selv fått melde på sine bidrag i år.

Det er tredje året arrangementet går av stabelen som en multimediakonfeanse med internasjonal tilnærming og svensk fokus. SIME-prisene som skal deles ut, er opprettet med tanke på å trekke fram de beste interaktive mediaproduksjonene.

Til toppen