ANALYSER

Reparerer smartmobiler for milliarder

Nordmenn på kostnadstoppen i Europa.

En skadd iPhone, angivelig etter et fall på to etasjer.
En skadd iPhone, angivelig etter et fall på to etasjer. Bilde: SquareTades
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. sep. 2014 - 11:07

For mange er det få ting man holder oftere i hånden sin enn smartmobilen. Og det er få ting man oftere mister i bakken. Er man heldig, får smartmobilen noen riper. Men ofte er skaden så stor at enheten må repareres.

SquareTrade, et selskap som selger produktforsikringer, har gjennomført en studie blant 13 000 smartmobileiere i Europa, inkludert i Norge.

Ifølge studien har smartmobilbrukerne i Norge brukt 6,5 milliarder kroner på å reparere eller skifte ut skadde smartmobiler siden 2007. Hele 38 prosent av de norske brukerne har fått skade på telefonen sin i løpet av de to siste årene.

– I følge undersøkelsen har norske smarttelefoneiere gjennomsnittlig hatt skadekostnader tilsvarende 2300 kroner på smarttelefoner i løpet av de syv siste årene – den høyeste kostnaden per person i Europa, sier administrerende direktør for SquareTrade i Europa, Kevin Gillan, i en pressemelding.

Årsaken til at skadekostnaden i gjennomsnitt er så høy, kan være knyttet til at svært mange i Norge kjøper de nyeste og mest avanserte modellene. I mange andre deler av Europa nøyere brukerne seg med billigere modeller.

Ikke alle skader fører til at mobilen blir sendt til reparasjon umiddelbart. Undersøkelsen til SquareTrade viser at ni prosent av smartmobilene som er i bruk i Norge, har sprukket skjerm.

Bortimot ti prosent av norske smartmobilbrukere har glemt å ta smartmobilen ut av skittentøy før det har blitt puttet inn i vaskemaskinen. Tolv prosent oppgir at de har mistet smartmobilen i toalettet. Hvert tredje uhell skal ha blitt forårsaket av andre enn eieren selv.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.