Reuters med interaktive nyheter

Det internasjonale nyhetsbyrået Reuters lanserer i disse dager en nyhetstjeneste som er skreddersydd for digital-TV. Målgruppen er kabel- og teleselskaper som selv ikke vil drive med innholdsproduksjon.

Det interaktive produktet som Reuters står bak skal kunne skreddersys av seeren og vil fremstå som en meny med oppdaterte nyheter. Produktet NewsBreaker skal formidle de nyhetene seeren har spesifisert, og man kan velge hvilke nyheter man vil se hele videoinnslag av, skriver San Jose Mercury News.

Tjenesten er i første rekke rettet mot digital-TV-operatører som kabel- og teleselskap som ikke vil investere i en egen redaksjonell infrastruktur. Disse operatørene vil igjen tilby tjenesten til sine kunder.

Lanseringen av tjenesten skjer blant annet for å gjøre nyheter mer tilgjengelige i en tid hvor digital-TV og Internett er viktige. Videodelen av NewsBreaker er allerede ferdig, men består foreløpig kun av nyhetsklipp på video av store nyhetssaker i London.

Her vil en komplett multimediatjeneste sannsynligvis stå klar tidlig neste år.

Den komplette tjenesten vil bestå av tekst, foto, kart og grafikk som supplerer videoinnslag som kommer fra over 2.000 Reuters-journalister i hele verden.

Reuters har også et annet multimediaprodukt, Planet Reuters, som i dag er operativt i USA. Dette er en tjeneste som legger til de samme elementene som NewsBreaker skal, men til Internett framfor digital-TV. Denne tjenesten har amerikansk målgruppe.

Allerede i slutten av november er det planen at det første selskapet skal starte å bruke videodelen av NewsBreaker. Hong Kong Telecommunications har sagt at den interaktive TV-kanalen iTV skal ta tjenesten i bruk. Dette selskapet er eid av britiske Cable and Wireless.

Til toppen