RFID effektiviserer Finnairs hovedflyplass

IBM og Nokia effektiviserer Finnairs hovedflyplass i Helsinki ved hjelp av RFID-teknologi.

IBM har sammen med Finnair, Northport og Nokia implementert en RFID-løsning som skal strømlinjeforme kundeservice og effektiv flyplassdrift på flyplassen i Helsinki i Finland. RFID-løsningen skal bedre administrasjonen av ansatte, passasjerer, bagasje, lounge og innsjekking.

Helsinki-Vantaa International Airport skal gjennom et treårig prosjekt implementere RFID-baserte løsninger som skal forbedre arbeidsrutiner for Northport, en finsk leverandør av bakketjenester på flyplasser som eies av det finske flyselskapet Finnair. IBM skal stå for implementasjon og administrasjon av løsningen, mens Nokia skal være med og levere mobile tjenester for bakkemannskapet.

Flyplasser er komplekse arbeidsplasser der mange elementer må spille godt sammen for at fly, passasjerer, bagasje og forsyninger skal fungere effektivt. For å bedre dette har IBM, Nokia og Finnair startet et prosjekt hvor RFID-teknologi skal brukes for å strømlinjeforme tildeling av ressurser, gjennomføring av arbeidsprosesser og rapportering for passasjer tjenester, baggasjehåndtering og innsjekk. Målet er økt effektivitet og en mer smertefri opplevelse for passasjerer på flyplassen.

Tidligere har Northport brukt RFID-teknologi for å loggføre bakkemannskaps arbeidstider. Nå utvides løsningen til å administrere alle oppgavene bakkemannskapet utfører. De får hver sin Nokia 5140i med RFID-leser. Dermed kan systemet registrere sekvensen som oppgaver utføres når leseren registrerer sjekkpunkter på oppgavelisten. Det vil fungere omtrent som når en Securitas-vekter skanner barcoder slått opp ved dører som skal kontrolleres om de er låst, bare at det benyttes RFID istedenfor og at det åpner for mer informasjon i prosessen.

Før dette prosjektet måtte de ansatte ringe inn til et service senter og bruke en pin-kode for å få tilgang til til sin neste oppgave og hvor denne skulle utføres. Med det nye systemet får de informasjonen direkte opp på sin mobiltelefon.

Den tekniske løsningen er bygd på Nokia Field Force Solution, som består av mobiltelefoner, utplasserte RFID-tagger på arbeidsområdene og Nokias Field Force Service Manager programvare. Programvaren kobler sammen mobiltelefonene og RFID-taggene med IBMs Websphere-baserte server og flyplassens arbeidsadministrasjonssystem.

- Å fordele personell til alle arbeidsoppgaver som til enhver tid pågår er en stor utfordring. Jo bedre informasjon vi har, jo bedre klarer vi å administrere arbeidsstyrken vår. Spesielt utfordrende er siste minutts endringer av ankomster, som igjen resulterer i store endringer i oppgave tildelingene. Da trenger ledelsen informasjon om hvor tilgjengelig personell er tilgjengelig. RFID gjør det mulig for oss, sier Jari Viitanen, forretningsutvikler i Northport i en pressemelding.

Til toppen