Groupon tilbyr rabattkuponger tilpasset registrerte brukeres lokalmiljøer. Distribusjonen skjer gjennom nettstedet, eller via e-post, Facebook eller Twitter. Distribusjonen via de sosiale mediene gjør det enkelt å formidle interessante rabatter til vennekretsen. Groupon startet i november 2008 og har vokst til 20 millioner brukere. Virksomheten er foreløpig begrenset til USA.

Rift om nettets eventyrlige rabattkonge

Google eller Amazon kan gi milliarder for å slå kloa i Groupons 20 millioner brukere.

digi.no retter: Virksomheten til Groupon er slett ikke begrenset til USA slik det står nedenfor. Selskapet er aktiv i 30 land, blant dem Norge.

De siste dagene har ryktene svirret om en snarlig overtakelse av Groupon, et oppstartselskap fra november 2008 som har hatt en eventyrlig framgang med et e-handelskonsept der rabattkuponger til alle slags produkter og tjenester distribueres over nett, gjerne gjennom sosiale medier som Facebook eller Twitter.

Sentralt i ryktene står blogger Kara Swisher i Wall Street Journal-tjenesten All Things Digital, som naturlig nok følger fenomenet Groupon med argusøyne.

Tre Swisher-innlegg setter begjæret etter Groupon i perspektiv.

I april fortalte hun hvordan en investering fra russiske Digital Sky Technologies – de samme som er tungt inne i Facebook – verdsatte Groupon til over én milliard dollar.

I begynnelsen av oktober fortalte hun at Yahoo kunne være klar til å gi to milliarder dollar for Groupon. Yahoo er kjent for å ha snust på mye rart gjennom tidene, uten å slå til når det gjelder. Bak seg har de blant annet mislykkede forsøk på å overta både Youtube og Facebook.

Sist fredag meldte Swisher at Google satt i oppkjøpssamtaler med Groupon. Denne gangen var prisantydningen opptil tre milliarder dollar – eller mer.

Særlig det siste innlegget fikk fart på ryktebørsen. Ifølge nyhetsbyrået Reuters veier Groupon hvorvidt de skal selge seg eller prøve en runde med investorer. Verken Google eller Groupon har kommentert ryktene.

Finanstjenesten Business Insider har fulgt opp med flere rapporter. De har sjekket Swishers påstander blant egne informanter, og kommet opp med følgende:

  • Selv om Google skulle betale over 5 milliarder dollar for Groupon, ville det være et svært gunstig kjøp.
  • Groupons toppsjef, 29 år gamle Andrew Mason, avviser bare å benekte kontakten med Google.
  • Groupon benytter seg nå av medieoppmerksomheten til å gjøre seg enda mer interessant.

Business Insider legger til at bare fem selskaper kan stille i en finalekamp om Groupon, gitt at lista settes så høyt som fire til fem milliarder dollar: Amazon, eBay, Google, Microsoft og Yahoo.

Av disse, skal bare Google og Amazon være virkelig aktuelle. Interne kilder avviser at eBay skulle være interessert. Yahoo har antakelig ikke råd til å by fem milliarder dollar, selv om de fortsatt sitter på nærmere 20 milliarder dollar i likvide midler. Microsoft har selvfølgelig råd, men mangler et strategisk motiv.

Business Insider tipper Google. De skriver:

– Det hadde vært fornuftig av Amazon å kjøpe Groupon. Antakelig passer Groupon bedre til Amazon enn til Google. Men vi tviler på at Amazon vil spandere de nødvendige fem milliarder dollar. Deres markedsverdi er 75 milliarder dollar mot 190 milliarder dollar for Google. Følgelig er fem milliarder dollar langt dyrere for dem enn for Google. Amazon er dessuten ikke så desperat som Google etter å skaffe seg et nytt område å vokse i. Skulle det hele munne ut i budkrig, vil vi tippe Google som vinner.

Artikkelen avsluttes med en lenke til enda en anbefaling: Google bør også kjøpe Twitter og Foursquare.

Kommentatorer i Wall Street Journal nøler ikke med å karakterisere Groupons vekst som eventyrlig. Groupon skal nå ha 20 millioner brukere, og en månedlig omsetning på 50 millioner dollar.

Som skjemaet øverst i denne artikkelen viser, er forretningsmodellen såre enkel, og tilpasset Facebook- og Twitter-generasjonen.

Utgangspunktet er amerikanernes svakhet for rabattkuponger. I stedet for å samle slike kuponger i uoversiktlige hefter, distribuerer Groupon dem over nett, gjennom sitt eget nettsted, gjennom e-post til registrerte brukere, eller direkte til brukernes kontoer på Facebook eller Twitter.

Rabattene man har tilgang til, avhenger av hvor man befinner seg. De man får personlig melding om, er også tilpasset egne interesser.

Distribusjonen gjennom Facebook og Twitter åpner for videre formidling til abonnentens venner. Man kan for eksempel enkelt foreslå for andre å gå sammen til en rabattert forestilling, restaurant eller cruise.

Tilbudene er svært omfattende. Dagens tilbud i New York gir for eksempel opptil 51 prosent rabatt på en bestemt skiferie, halv pris på en italiensk restaurant i Staten Island, halv pris på en spansk restaurant i Queens, halv pris på sko i valgfritt Nordstrom Rack-utsalg, opptil 60 prosent rabatt på inngang til jazzfestival i Brooklyn og så videre.

I teorien er ikke konseptet vanskelig å kopiere. Det finnes, ifølge Wall Street Journal, opptil 300 etterliknere, men ingen gjør det tilnærmet så bra. Groupon var først ute. De skapte markedet, de har varemerket.

Den videre gangen avhenger følgelig av gründer Andrew Masons ambisjoner. Er han en Mark Zuckerberg eller en Jeff Bezos, bruker han interessen fra Google til å bygge opp kapital for å satse på egen hånd. Foretrekker han å slutte mens leken er god, kan han innkassere nå, og finne på noe annet å gjøre for pengene.

Dette portrettet av Mason i Chicago Magazine fra august i år kan kanskje gi en pekepinne. Men inntrykket er først og fremst av en sympatisk ung mann som nyter en eventyrlig situasjon og tilfeldighetene som førte ham dit.

Til toppen