Nextras tjeneste fungerer sammen med de eksisterende telefonsettene som finnes hos bedriftene, noe som ifølge selskapet betyr lavere kostnader og muligheter for å knytte til flere nye tjenester.
- Vi tror på et tjenesteintegrert nettverk som håndterer både tale- og datakommunikasjon, sier markedsdirektør for Nextra i Norge, Diego MacKee. - Ved å satse på vår løsning for IP-telefoni sikrer bedriften en plattform hvor de kan dra fordel av de nye IP-tjenestene med integrert tale, video og datatjenester. I tillegg blir det enklere. De får èn leverandør, èn faktura, døgnåpen kundeservice og flere nye tjenester, sier MacKee. Han kan dermed tilby det Telenorkonsernet øvrig ellers har problemer med; nemlig et billingsystem som ikke kan produsere en totalfaktura for ett selskap som inkluderer alle tjenester.
Nextra setter også ned priser på Internett-baserte telefoni-tjenester, og tilbyr bedrifter med bredbånd gratis samtaler mellom bedriftens kontorer nasjonalt og internasjonalt, billige samtaler til fast- og mobiltelefoner nasjonalt og internasjonalt og overføring av tale over datanettet i steden for det vanlige telenettet.
Selskapet er vel 30 prosent rimeligere i pris enn sine konkurrenter, og kan blant annet tilby minuttpriser til Norden, Tyskland, England, USA og Canada for 50 øre i tillegg til en fast abonnementsavgift.
I dag går rundt fem prosent av verdens telefonsamtaler over IP.