BEDRIFTSTEKNOLOGI

Ring internasjonalt til lokaltakst

Dette er utgangspunktet når Scandinavian Consulting får rettighetene til å selge og tilrettelegge TelePosts telefon-teknologi til skandinaviske storkunder. - Selskapene kan spare opptil 75 prosent av dagens telefonregninger på utenlandssamtaler, sier administrerende direktør Frode von der Laak.

Frode Eriksen
26. mai 1997 - 19:43

TelePost ble etablert i San Francisco av Steve Cherry i 1995 på basis av teknologi der tradisjonelle meldingstjenester som faks, telefonsvarer eller e-post kan sendes over det globale telenettet til lokaltakst, så lenge avsenderen er registrert som kunde hos TelePost, i selskapets nasjonale server.

- Forsendelsen og tellerskrittene kontrolleres via egen software på Internett. Systemet forbedres stadig slik at faks - som i dag går med en liten forsinkelse - vil sendes uten forsinkelse i løpet av fjerde kvartal i år, sier Cherry til digi.

TelePost og Scandinavian Consultings ukegamle avtale sikrer det norske selskapet eksklusive rettigheter til storkundene i Skandinavia, som vil benytte seg av TelePosts teknologiløsninger. Dette er den første avtalen det California-baserte selskapet gjør med en samarbeidspartner utenfor USA.

Scandinavian Consulting er fra før leverandør av intranett-løsninger, og administrerende direktør Frode van der Laak, sier til digi at TelePosts teknologiløsninger skal implementeres i eksisterende og nye løsninger hos de bedriftene som ønsker telefoniløsninger basert på TelePosts teknologi.

Selve teknologien ligger i TelePosts server, som skal plasseres ut i alle land, og kan også plasseres hos bedrifter. En kunde registreres hos TelePost, og logger seg inn på en bestemt URL. Derfra markerer en hvilke personer en ønsker å ringe, for eksempel ved et klikk i en forhåndsdefinert adressebok. Serveren ringer opp kunden, og deretter til den eller de som kunden vil ringe til. Det hele koster bare lokaltakst på stedet det ringes fra.

Hver bedrift kan selv velge hvilken design en ønsker i forhold til hvilke opplysninger en vil ha på skjermen, eksempelvis hvor lenge en har ringt eller hvor mye en sparer i forhold til ordinære telefonsamtaler. I tillegg til lokaltakstene kommer TelePosts abonnementsavgift som er fast uansett hvor mye en ringer for.

van der Laak sier til digi at bedriften har vært ute hos flere store norske bedrifter og fått god respons. - I starten var flere bedrifter noe tilbakeholdne når det ble snakk om Internett og telefoni, men når vi fikk forklart hva det dreide seg om, fikk vi gode tilbakemeldinger med beskjed om at dette ville de teste ut så fort som mulig.

I dag testes telefonisystemet ut via en pilotserver i USA, men det er meningen at det skal komme egne nasjonale servere i de tre skandinaviske landene i tillegg til Storbritannia, Tyskland og USA. Om det går bra i disse markedene vil TelePost spre produktet ytterligere.

- Vi regner med et enormt potensial blant næringslivet, der en vil kunne spare det meste av telefonregningen. De fleste vil kunne slippe unna med 25-30 prosent av det bedriften betaler i dag i tillegg til abonnementsavgiften. Vi har allerede store norske internasjonale konsern på kundelisten, sier van der Laak, uten å røpe mer enn at ett av dem har under 30.000 ansatte. Han regner med at selskapet starter ordinært salg av produktet i løpet av sommeren og at en har 30 store bedrifter på kundelisten innen årsskiftet.

Så langt er Scandinavian Consulting og TelePost alene om denne type teknologi. Hittil har mange av konkurrentene konsentrert seg om å utvikle software som skal gjøre det mulig å ringe via Internett til lokaltakst. Nå er det ikke Internett som benyttes med det ordinære telefonsystemet, slik at kvaliteten også blir tilsvarende en ordinær telefonsamtale.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.