BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Rollekonflikter intet problem

- Jeg kan ikke se at rollekonflikter hos Telenor, Schibsted og andre aktører skal være noe problem, sier generalsekretær i Redaktørforeningen, Nils Øy. Han stoler på at redaksjonene følger retningslinjer gitt i blant annet redaktørplakaten.

Rune Fjeld Olsen
12. aug. 1996 - 00:00


- Med den teknologien vi har i dag, kan ingen utnytte spesielle fordeler ved å påta seg flere forskjellige roller. Det viktige er selvfølgelig at redaksjonene følger idealene fra redaktørplakaten og andre retningslinjer. Derfor kan jeg ikke se noe problem ved at tunge aktører som Schibsted og Telenor nå bekler flere roller, sier Nils Øy til digi:tele.

Han legger til at satsing på flere forretningsområder ikke er noe nytt i media. Flere media-aktører har også andre kommersielle interesser, man klarer å skille mellom det kommersielle og det redaksjonelle. Han uttrykker allikevel en frykt for at nye aktører i media ikke alltid behøver å være brennende opptatt av etiske retningslinjer og redaksjonell uavhengighet.

- De nye distribusjonsmulighetene for innhold kan jo også medføre store fristelser. At noen aktører vil prøve seg på kobling i sitt redaksjonelle innhold er ikke umulig. Den frykten har vi jo, sier Øy. Personlig har han ikke sett noen brudd på redaktørplakaten på Internett, man han understreker at det heller ikke er Redaktørforeningens ansvar å være en slik vaktbikkje.

Den elektroniske medieutviklingen er Nils Øy forsiktig med å spå, men han går inn i den nye digitale hverdagen med stor spenning. - Distribusjonen av journalistiske produkter over Internett vil helt klart ekspandere. Men hvilken virkning det har på de etablerte mediene er umulig å vite, og den utviklingen synes jeg er meget spennende å følge, sier han.

I følge Øy er det ingen selvfølgelighet at tunge merkenavn som Dagbladet, Aftenposten og VG vil fortsette sin dominans i det elektroniske mediabildet. - Det vil helt klart bli en merkevarekamp, som vil gi noen vinnere og noen tapere. Selv om man flyter på noe tungt fra andre kanaler, betyr ikke det nødvendigvis at man vinner på Internett. Elektroniske gründere har alle muligheter til å etablere seg som konkurrenter til de etablerte. Og det er en stor fordel, både for konkurransesituasjonen og for ytringsfriheten, avslutter Nils Øy.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.