Rolling Stone ruller ut webkonserter

I sterk konkurranse med MTV Online og Intels Intercast-teknologi hiver nå musikkmagasinet Rolling Stone seg ut i multimedieforsøk gjennom et samarbeid med JamTV Corporation. Konserter direkte på web blir en sentral del av The Rolling Stone Network.

Ifølge The San Francisco Examiner skal det 30 år-gamle rock'n' roll-magasinet Rolling Stone bli Internetts svar på MTV.

Magasinet har hatt en webversjon siden høsten 1996 etter at de tok onlinetjenesten ut fra det lukkede America Online-nettverket. Men nå satser grunnlegger Jann Wenner og morselskapet Wenner Media på å utfordre MTV.

MTVs eget M2-nettverk har sendinger som både på TV og via web sender alternativ musikk som ikke kommer på hovedkanalen.

MTV startet TV-kanalen M2 allerede i august 1996 og har faktisk kapret én av redaktørene til Rolling Stone som videojockey. Jancee Dunn har til nå kunnet jobbe parallelt i MTV og Rolling Stone.

MTV utnytter Intel Intercast-teknologi og Macromedias Shockwave-programvare for å se TV-programmer på PC-skjermen. For å utnytte Intercast, har Intel sørget for at man må oppgradere pentiumen med ny programvare, eventuelt kjøpe ny maskin som er tilpasset Intercast.

24 timers-kanalen M2 har til nå vært begrenset til USA, men nå er også den alternative musikkanalen på vei til Norge ved hjelp av en avtale mellom MTV Europe og det delvis Telenor-eide digital-TV-selskapet Canal Digital.

Det er likevel muligheter til å se noen videosnutter fra noen av MTV-showene uten Intercast, men ved hjelp av Shockwave. MTV har også nære forbindelse med nettbutikken Music Boulevard, en hovedutfordrer til nettbutikken CD Now, og America Online.

En annen konkurrent til Rolling Stone er San Francisco-magasinet Addicted to Noise, som ble startet av en tidligere Rolling Stone-journalist i november 1994. Addicted to Noise sender direkte konserter og intervjuer og har alliert seg med Sonic Net, et selskap eid av den amerikanske kabelgiganten TCI Inc.

Rolling Stone har en litt annen innfallsvinkel til sin formidling av lyd og bilde via web enn hovedkonkurrenten MTV. Med hjelp fra det ett-år gamle teknologiselskapet, JamTV, sendes konserter direkte på forhåndsannonserte tider. Wenner Media, eierselskapet til Rollings Stone, kjøpte en andel i JamTV i oktober. Jam TV er et biprodukt av Jam Productions fra Chicago som i 25 år har arrangert rockeshow i midtvesten.

Både audio og videodelen til Jam utnytter streaming-teknologi til å sende konserter fra hele USA - i tillegg til intervjuer, nyhetssendinger og biografier. Ifølge sjefen for JamTV, Howard A. Tullman, sørger teknologien for å frakte 24-26 bilder i sekundet over web.

30 bilder/sek blir regnet som terskelen for å se sammenhengende webvideoer av skikkelig kvalitet.

Men the Rolling Stone Network har også en del annet innhold som underbygger den sterke merkevaren. Med et magasin som spenner 30 år tilbake i tid, er det et potensial for å foreta et historisk dykk tilbake i pophistorien. Dessverre spenner arkivet foreløpig bare 7-8 år tilbake i tid.

Det er også mulig å få historikk rundt tusener av band, diskografier, videosnutter og lignende på Rolling Stone. Nettbrukerne kan selv bedømme hver utgivelse, diskutere dem, og selvfølgelig, kjøpe dem. Magasinet har lagt ut en direktekobling til CD Now, den største amerikanske forhandleren av musikk over nettet.

Til toppen