BEDRIFTSTEKNOLOGI

Rønbeck forsvarer prisøkning

Samferdselsminister Sissel Rønbeck forsvarte onsdag Telenors prisøkning for telefonsamtaler innen kommunen, og mente økningen ikke var forbrukerfientlig. Hun mente at prisøkningen for blant annet internettbrukere er til å leve med.

Frode Eriksen
22. jan. 1997 - 18:00

Det var i onsdagens spørretime på Stortinget at Rønbeck sa at hun mente at prisøkningen var til å leve med. Hun dro en sammenligning med en flaske brus, som hun heller ikke syntes kostet så mye.

Spørsmålet om Telenors prisøkning ikke var forbrukerfiendtlig ble stilt av Thorhild Widvey (H). Hun kom med spørsmålet om prisøkning i "spontanspørretimen" på Stortinget.

Widvey mener at svaret mer en antyder at regjeringspartiet favoriserer monopoler fremfor forbrukerne.

- Vi ser innenfor telesektoren at en effektiv og sunn konkurranse er det beste virkemiddel for å senke prisene og øke kvaliteten på tjenestene. Det bekreftes ved andre prisreduksjoner Telenor har gjort. Telenor sender imidlertid regningen til vanlige kunder som ringer mye lokalt på kveldstid, samt til brukere av internett. Disse kundene kan ikke velge andre leverandører i dag, sier Widvey.

I den samme spørretimen slo Rønbeck også fast at Telenor ikke vil bli privatisert, hverken helt eller delvis. Og det er ikke prinsippene som står i veien for dette, skal vi tro statsråden. Men at det ikke finnes noen gode praktiske grunner for å selge ut aksjer.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.