Rupert Murdoch skal utfordre iTunes

Nå skal den nye nettkometen i USA, Rupert Murdoch-eide MySpace, utfordre Apples iTunes.

Det formelig regner med aktører som sier de skal utfordre iTunes. Bare i forrige uke fortalte både Sony-Ericsson og Samsung at de skulle lage musikkbutikker for eier av deres mobiltelefon.

Også Microsoft oppgradere sitt tilbud og Nokia kommer med en løsning før jul. Men i tillegg kommer det også en ny satsning fra sosiale nettverkstjenesten MySpace. Sammen med videotjenesten Youtube er MySpace en av de to nye stjernene på internett-himmelen.

Mediamogulen Rupert Murdoch kjøpte opp MySpace i våres og mange reagerte på prisen, for da var MySpace en av mange aktører. Men siden har Murdoch tjent inn prisen på 890 millioner dollar med en annonseavtale med Google fordi bruken av MySpace har eksplodert.

Med 106 millioner brukere som har laget en side og koblet seg opp mot venner, har MySpace danket ut Microsoft.

Det er mot denne enorme brukergruppen, som primært består av yngre folk, at Murdoch nå skal selge musikk.

Musikktilbudet kommer i løpet av året og man skal selge musikk fra alle de store plateselskapene, forteller Chris DeWolfe, en av gründerne av tjenesten til Reuters.

Tjenesten lar i dag ukjente artister dele ut musikk, men i tillegg vil kanskje artister kunne selge musikken sin direkte.

Til toppen