Det internasjonale analyseselskapet EMC World Cellular Database melder at de forventer et verdensmarked bestående av én milliard mobilabonnement i løpet av 2001.
Dette innebærer i tilfelle en økning fra 728 millioner ved utgangen av 2000.
Tatt i betraktning mobilprodusentenes egne prognoser om årlig salg av mellom 400 og 500 millioner enheter virker ikke dette tallet spesielt urealistisk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Likevel er dette tallet høyere enn det produsentene selv og de finansielle markedene har regnet med.
De kvartalsvis oppdaterte tallene fra EMC viser at bare i Vest-Europa vil det ved neste årsskifte være 367,5 millioner abonnenter, hvilket i klartekst betyr rundt regnet et abonnement per person.
Den vest-europeiske mobiltelefonbruken er dermed høyest både i relative og absolutte målestokker.
Frem mot 2005 vil veksten i første rekke til å komme i andre områder, eller det skulle man tro.
Analysebyrået regner imidlertid med at antallet abonnementer i Vest-Europa vil øke til 755 millioner innen 2005, hvilket innebærer en markedspenetrasjon på langt over 100 prosent.
Dette betyr i tilfelle at vesteuropeere i snitt vil ha mer en to abonnementer hver. Bakgrunnen er at analytikerne regner med at de fleste som er yrkesaktive, hvilket de har definert som personer mellom 15-64 år, vil ha et abonnement privat og et i jobben.
Videre er det en forutsetning at alle vesteuropeere fra de er fem år, og altså er i tilstrekkelig stand til å uttrykke seg, har et abonnement. En to-åring som vinker når han eller hun sier ha det bra i telefonen faller dermed, foreløpig, utenfor markedet.
Markedspotensialet i verdens øvrige markeder kan synes noe mer edruelig anslått. Det største markedet er ventet å bli Asia-Stillehavet som vil vokse fra 331 millioner abonnement ved utgangen av inneværende år til 781 millioner abonnement i 2005.
Sør-Amerika / Mellom-Amerika er ventet å vokse fra dagens nivå like under 100 millioner abonnement til et nivå på linje med USA/Canada med hver rundt 240 millioner abonnement i 2005. USA/Canada har i dag nesten 140 millioner abonnement.
I de øvrige regionene ventes det at antallet abonnement skal øke fra dagens 29 millioner til drøye 100 millioner i Afrika i løpet av 2005, fra 45 millioner til drøye 100 millioner i Øst-Europa og fra dagens 15 millioner til nesten 50 millioner i Midt-Østen.
Total venter dermed analyseselskapet at abonnementstallet skal øke fra 1 milliard ved utgangen av inneværende år til nesten 2,3 milliarder innen 2005.