Saksøker for retten til å kutte ut TV-reklame

Amerikanske TV-seere tar kontroll over fjernkontrollen og saksøker mediegiganter som AOL Time Warner og NBC.

Fem innehavere av digitale videospillere har gått sammen for å saksøke de største amerikanske medieselskapene. De vil beholde retten til å hoppe over TV-reklamen og bytte sine private vidoer over Internett. Det melder de amerikanske nettsstedene Atnewyork.com og Washingtonpost.com.

Maskinene lagrer video på harddisk istedenfor magnetbånd og gjør det mulig å pause direktesendte programmer, spole tilbake midt i programmet, sette opp enkle regler for hva slags programmer som skal tas opp automatisk og lignende.

De fem innehaverne av SONICblues ReplayTV 4000 DVR har fått hjelp av Electronic Frontier Foundation (EFF) med søksmålene som har til hensikt å klarere bruken av spillerne.

Allerede i oktober i fjor var Holyywood på offensiven i U.S. District Court of Los Angeles og saksøkte produsentene bak ReplayTV med bakgrunn i at spillerne automatisk fjernet reklame og at disse programmene ble spredd til andre brukere. Underholdningsindustrien påstår at dette er reinspikka tyveri.

Ifølge Washington Post har sjefen for Turner Broadcasting System, Jamie Kellner, satt sinnene i kok blant produsenter som SONICblue og TiVo etter uttalelser om at dem som eier slike spillere bryter en underforstått kontrakt mellom kringkasterne og TV-seerne. Kellner mener at kringkasterne uten reklameinntekter ikke får muligheter til å dekke kostnadene sine.

- Vi må få frem sikre produkter før 50 millioner amerikanere blir vant til å laste ned filmene sine gratis, sier viseadministrerende direktør i The Walt Disney Company til Washington Post.

Underholdningsindustrien har støttet et forslag fra en demokratisk senator som vil ha et spesielt pålegg for alle datamaskiner og andre elektroniske produkter: de må leveres med en egen programvare som stopper mulighetene for piratkopiering.

Problemet er bare at alle forsøk hittil viser at slike låser og hindringer sjelden virker etter intensjonen. Dessuten nekter produsentene å lage produkter som mange forbrukere vil anse som uinteressante.

Allerede i februar i år hadde ReplayTV-produsentene mottatt fire søksmål i forbindelse med harddisk-spillerne. Et av formålene med motsøksmålet til TV-seerne og EFF er å forhindre at SONICblue nedgraderer mulighetene i sine egne bokser, når de har trusler fra medieselskapene hengende over seg.

EFF hevder at underholdningsindustrien griper inn i det de kaller 'fair use' av teknologien og at opptakerne blir brukt i private øyemed. Organisasjonen viser til krangelen om videostandarder på 80-tallet, den såkalte Betamax-saken, der Hollywood prøvde å bannlyse analoge videospillere.

En høyesterettsavgjørelse i Sony/Betamax-saken i 1984 slo fast at forbrukerne har lov å ta opp TV-programmer og se dem senere.

I forrige måned, i en avgjørelse som senere ble reversert, ble SONICblue pålagt av en amerikansk dommer å kartlegge vanene ReplayTV 4000-kundene. Dommeren mente at selskapet måtte sjekke hvor mye kundene tok opp på DV-R-ene, og hvor mange programmer som ble byttet over Internett.

Motion Picture Association of America (MPAA) kaller søksmålet et PR-stunt for å avlede oppmerksomheten fra de andre søksmålene, skriver Atnewyork.com.

Til toppen