Salget av IBM-PCer faller etter oppkjøp

Kundene er blitt noe skeptiske til IBMs PC etter salget til Lenovo, viser nye kvartalstall.

Kundene er blitt noe skeptiske til IBMs PC etter salget til Lenovo, viser nye kvartalstall.

Lenovo, som kjøpte IBMs PC-divisjon i mai, har foreløpig ikke fått kontroll med salget og resultatene etter overtagelsen. Tall for selskapets tredje finanskvartal som ble lagt frem i går viser at Lenovo taper IBM-kunder.

Lenovo, som er verdens tredje største PC-leverandør, omsatte for 3,9 milliarder dollar og fikk et resultat på 47 millioner dollar. Resultatet i samme kvartal i fjor viste 42 millioner dollar, men da var omsetningen bare halvparten.

Tallene viser at IBM-delen av Lenovo taper kunder - kundene er åpenbart foreløpig skeptiske til om kvalitetsstempelet til IBM vil holde seg. Omsetningen i IBM-delen av selskapet endte på 2,51 milliarder dollar, ned fra de 3 milliarder dollarene IBM rapporterte da de eide divisjonen i samme kvartal i fjor.

Lenovo er den største PC-leverandøren i Kina og selskapet forteller at de nå arbeider for å effektivsere de ikke-kinesiske delene av selskapet, det vil si IBM-delen.

Til toppen