ANALYSER

Salget av mobilapps øker kraftig

Apple dominerer, men konkurrentene vokste svært raskt i 2010.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
16. feb. 2011 - 10:18

Apples App Store er fortsatt den klart dominerende markedsplassen for mobilapplikasjoner, men veksten i omsetning på 131,9 prosent fra 2009 til 2010 er på ingen måte nok til å beholde markedsandelen, ifølge analyseselskapet IHS.

Med i undersøkelsen er bare de fire største markedsplassene for mobilapplikasjoner, det vil si Apples App Store, BlackBerry App World, Nokias Ovi Store og Googles Android Market.

Totalt omsatte disse markedsplassene for 2,155 milliarder dollar i fjor, hvorav Apple stakk av med omtrent 1,8 milliarder dollar. I 2009 var det totale markedet på 828 millioner dollar.

Alle de tre konkurrerende markedsplassene økte omsetningen fra et lite tosifret antall millioner dollar til over hundre millioner dollar. Rangeringen er fortsatt den samme, men omsetningen til de minste, Ovi Store og Android Market, vokste minst dobbelt så raskt som BlackBerry App World fra 2009 til 2010.

Prosentvis er det Android Market som vokser raskest, med over 860 prosent, men utgangspunktet på 11 millioner dollar var lavt. Ifølge tallene fra IHS mister Apple like store andeler til hver av de tre utfordrerne, 3,4 prosentpoeng.

– I 2010 greide konkurrentene å redusere gapet til Apples iPhone med tanke på å tilby smartmobil-produkter med tiltrekkende brukergrensesnitt, sier Jack Kent, analytiker i IHS, i en pressemelding.

– Men når det gjelder butikker for mobilapplikasjoner ligger Apple fortsatt langt foran konkurrentene, som så langt er ute av stand til å kopiere Apples suksess i å generere omsetning fra brukerne. I kontrast med dette har Apple vært i stand til å opprettholde forspranget ved å utnytte selskapets strengt kontrollerte økosystem, hvor kombinasjonen av attraktiv maskinvare og innhold med muligheten til å tilby forbrukerne en pålitelig, integrert og enkel betalingstjeneste via iTunes, sier Kent.

IHS mener at Apple App Store i 2010 også har dratt nytte av introduksjonen av nettbrettet iPad. Selv om det er solgt langt færre iPad-er enn iPhone-er, er iPad-applikasjonene jevnt over dyrere, noe som gjør at nettbrettet påvirker Apples omsetning i uforholdsmessig stor grad.

Analyseselskapet spår at halvparten av omsetningen til App Store i USA vil stamme fra iPad-brukere, mens andelen var på 20 prosent i fjor.

Kent mener at Apples andel av mobilapplikasjonsmarkedet vil være på minst 50 prosent i alle fall ut 2014.

Den globale veksten i dette markedet ventes å være stor også i år. IHS spår at den samlede omsetningen vil vokse med 81,5 prosent, slik at den når 3,9 milliarder dollar.

IHS mener at en sentral driver for veksten vil være «freemium»-forretningsmodellen, hvor en grunnleggende versjon av applikasjonen tilbys gratis, mens en versjon med mer avansert funksjonalitet koster penger.

– Etter hvert som utvalget i applikasjonsbutikkene vokser mer og mer, med hundre tusener av tilgjengelige applikasjoner hos de største aktørene, vil utviklere i økende grad velge å utgi innholdet sitt gratis. De gjør dette i håp om å kunne tjene penger på applikasjonen ved å tilby mer innhold eller funksjonalitet via inntekter fra annonsevisninger eller via salg direkte fra applikasjonen, sier Kent.

I 2010 utgjorde freemium-kjøpene 24 prosent av omsetningen av mobilapplikasjoner i Nord-Amerika, ifølge IHS. Selskapet spår at andelen vil vokse til omkring 50 prosent innen 2014, og enda høyere for spill.

Spill er også den dominerende kategorien i applikasjonsbutikkene, og salget utgjorde 52,2 prosent av den totale omsetningen i 2010.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra