Svært mye tid, energi, penger og blodslit innen menneskelig utvikling, også innen salg, går med på å rette opp svakheter. I tråd med tradisjonell næringslivsdogma fokuserer de fleste bedrifter på å hjelpe ansatte med å fikse sine svakheter i stedet for å hjelpe dem med å avdekke sine talenter og videreutvikle disse til styrker. Marcus Buckingham & Donald O. Clifton, begge tilknyttet The Gallup Organization, tar - i en bemerkelsesverdig bok - Now Discover Your Strengths, et kraftig oppgjør med tankegodset bak fokuset på menneskers svakheter fremfor styrker. Forfatterne, ved hjelp av resultatene av tyve års omfattende forskning i regi av The Gallup Organization, går til felttog mot antagelsene om at hvert enkelt menneske kan lære seg å bli kompetente i hva som helst og at hvert enkelt menneskes største potensial for vekst ligger i forbedring av dets svakheter. I stedet mener forfatterne at våre talenter er evigvarende og unike, og at vårt største potensial for vekst ligger innenfor områder der vi allerede er sterke, akkurat som RBK-trener Nils Arne Eggen postulerer i sin bok, Go'foten. Hva betyr så dette for oss som jobber i salg? Hvis man kjøper forfatternes konklusjoner innebærer det at vi som selgere må skifte fokus i vårt utviklingsarbeid fra å jobbe hovedsaklig med å utbedre åpenbare svakheter til å rendyrke og videreutvikle våre talenter og styrker. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien:
|
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Testdata-revolusjon: – Det som tok dager, kan nå gjøres med få klikk
En annen tøff konsekvens av forfatternes konklusjoner er at det er bortkastet tid, energi, og penger å forsøke å trene opp selger som mangler talent for salg. Det beste vi kan gjøre er snarest mulig å hjelpe vedkommende med å velge et annet yrke.
Vil du følge digi.nos salgskurs fra A til Å, bokmerk denne siden: