RESULTATERFINANS

Salgskurs 2: En pipeline til suksess

Pipelinen er nøkkelverktøyet for på en troverdig måte å kunne kvalifisere prospektmassen til en bedrift. Dette er helt essensielt for å kunne luke vekk ikke-kjøpende kunder, fokusere på kunder med potensial, samt å kunne legge frem troverdige forecast for fremtidig salg. Uten et god håndteringsverktøy for salgspipelinen, er det vanskelig å oppnå konsistent suksess over tid.

Jens Kanden
22. mars 2002 - 10:00

I forrige ukes artikkel, Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess, satte vi handelsmannen opp mot handelsmesteren og besluttet at veien og gå til vellykket salg, er å kopiere det som funger for handelsmesteren.

Videre tok vi for oss kjøpers tre nivåer av behov i kjøpsprosess, nemlig latent behov, akutt smerte, og visjon om en løsning.

Til sist snakket vi om hvorfor handelsmesteren foretrekker å prospektere i det uberørte territoriet, der ingen andre selgere har vært før ham, nettopp fordi mesteren der får anledning til å skape en kjøpsvisjon som er til fordel for mesterens eget produkt.


DET BEDRIFTS-
KRITISKE SALGET


  • Gjennom en serie artikler i digi.no vil konsulentene i HandsOn sette fokus på en av de viktigste, for ikke å si den viktigste, suksessfaktoren for sunn forretningsdrift: Salg.
  • HandsOn består av d'herrer Petter Løken, Jens Kanden og Peer Olav Østli, en trio med lang ledererfaring fra området digitale medier.
  • Dette er den andre kursartikkelen i serien.

Hele serien:



I dag skal vi snakke om salgspipelinen, eller bare pipelinen.



selgers territorium(TRT)kvalifiserte suspekter(KSU)


kvalifisert sponsor (KSP)oppfølgingsbrevet til sponsor

Som vi ser er det altså mye jobbing før en selger kan si at han har en potensiell kjøper som kan logges som kvalifisert sponsor.



Det kan være på sin plass å understreke at vi selvfølgelig snakker om utfordringer eller problemer som relaterer til noe selgers tjeneste eller produkt kan hjelpe kjøper med å løse. Selger du programvare mens kjøpers største utfordring er å skaffe kapital til å betale lønninger om en uke, er du ikke i nærheten av et salg. Selger du derimot prosjektstyringsverktøy og kjøper sier at hans største utfordring er å holde styr på prosjektene sine, snakker vi potensielt salg

Vi skal se på hvordan oppfølgingsbrevene er bygget opp i en senere leksjon

muntlig ja (MJA)

tilbudikke



venter på avgjørelse (VPA)



I løsningsorientert salg avskyr vi VPA-prospekter.


seier (VIC)tap (TAP)





Kvalifisering av innholdet i pipelinen
TRT Territorium
  • Er i selgers territorium
KSU Kvalifisert suspect
  • Matcher de markedsmessige kriteriene
  • Har vist interesse
KSP Kvalifisert sponsor
  • Problem innrømmet av sponsor
  • Sponsor har kjøpsvisjon
  • Sponsor villig til å gå videre
  • Fremforhandlet tilgang til beslutningstager
  • Dokumentert og bekreftet i oppfølgingsbrev til sponsor
KBT Kvalifisert beslutningstager
  • Tilgang til beslutningstager
  • Problem innrømmet av beslutningstager
  • Beslutningstager har kjøpsvisjon
  • Beslutningstager er villig til å gå videre
  • Dokumentert og bekreftet i oppfølgingsbrev til beslutningstager
  • Enighet om evalueringsplan
MJA Muntlig ja
  • Evaluering gjennomført
  • Pregjennomgang av tilbud
  • Selger har spurt om ordren
  • Kjøper har gitt muntlig bestilling
  • Kontraktsforhandlinger er i gang
VPA Venter på avgjørelse
  • Evaluering er gjennomført
  • Pregjennomgang av tilbud
  • Selger har spurt om ordren
  • Ikke muntlig ja, venter på avgjørelse
VIC Seier
  • Signert kontrakt
TAP Tap
  • Oppdatér databasen
  • Lukk caset
  • Gå videre
  • Lær av feilene
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.