|
I dagens leksjon skal vi nyansere ytterligere to begreper vi har snakket mye om: Kjøper og smerte. Når vi i SLS snakker om kjøper mener vi ikke en person som har stillingstittelen innkjøper. Kjøper er et samlebegrep for de forskjellige personer i en organisasjon som har innflytelse på et gitt salg/kjøp. Et komplekst kjøp i en organisasjon involverer typisk fire typer kjøpeinnflytelse. Det første aspektet er den (1) økonomiske innflytelsen. Nesten uten unntak vil det i enhver kompleks kjøpssituasjon være én person som gir den endelige godkjennelse til et kjøp. Selv i situasjoner hvor den økonomiske makten formelt er fordelt på et styre, en komite, et råd eller hva det måtte være, er det gjerne én person i en slik gruppe som sier endelig ja eller nei. Denne personen med den økonomiske innflytelsen kan si ja til et kjøp selv om alle andre med kjøpeinnflytelse i organisasjonen har sagt nei. Tilsvarende kan vedkommende si nei, selv om alle andre har sagt ja! Vedkommende kan gå utover fastsatte budsjetter. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien: |
(2) Brukerinnflytelse
(3) teknisk/formell kjøpeinnflytelse
(4) innsider kjøpeinnflytelse
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Med ansatte på farten hele tiden, trenger man skikkelig sikkerhetskunnskap
Smerte(1) trøbbel
(2) vekst
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonse


Norge har helseselskaper i verdensklasse: Slik henter de milliarder fra USA
(3) stø kurs - ingen smerte
(4) overdreven selvtilfredshet
Hele artikkelserien finner du samlet her:


