I tidligere artikler har vi sett på salg som drar ut i tid. I dag skal vi ta en rask titt på en salgsstrategi for dere som ønsker å komme raskere til grøten ved å sluttføre handelen i løpet av første kundemøte. Får vi tak i rett beslutningstaker og klarer å avdekke og bearbeide beslutningstakers smerte til fordel for vårt produkt, er det helt klart mulig å sluttføre i løpet av første kundekontakt. I slike sammenhenger er beslutningstaker typisk et individ, ikke en komité, produktet eller tjenesten er ikke for komplisert, og ordrebeløpet er av en størrelse som muliggjør en rask beslutning. I Salgskurs 6: Ta vare på sjansen, utviklet vi en prosedyre for hvordan vi gjennomførte et første salgsmøte. Der snakket vi om møter hvor intensjonen ikke var å sluttføre en handel, snarere å skape kjøpevisjon, enes om å gå videre, kvalifisere kjøpeprosessen, finne makten, og forhandle tilgang til denne makten. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien: |
I førstegangs sluttføringsmøter begynner vi på samme måte
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


Orange Business bygger norsk sky for samfunnskritiske tjenester
Et eksempel. Vi var i forhandlinger med en mulig kjøper om å hjelpe ham med å videreutvikle selskapets forretningsplan. Vi hadde tatt med fysiske kopier av forretningsplaner som vi hadde utviklet i andre sammenhenger, og det skapte tillit og troverdighet å la kjøper bla gjennom mange forskjellige eksempler på forretningsplaner. Vi sluttførte denne handelen
egenskaper ved våre produkter
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonse


Norge har helseselskaper i verdensklasse: Slik henter de milliarder fra USA
Da spør vi om kunden ønsker et forslag til en løsning.
Stemmer dette med det vi har diskutert?
Stegvis prosedyre for slutt- føring i førstegangs salgsmøte |
1 | Etablér kontakt og kjemi |
2 | Gjennomfør introduksjonen |
3 | Bruk referansehistorien for å få kjøper til å innrømme smerte |
4 | Videreutvikle smerten og skap kjøpevisjon |
5 | Fastslå godene og tilby håndfaste bevis der og da |
6 | Spør kjøper om han/hun ønsker et løsningsforslag ("tilbud") |
7 | Spør kjøper hva han/hun vil forvente i et slikt løsningsforslag |
8 | Få med kjøper på - i fellesskap - å lage en skisse til løsning |
9 | Spør kjøper om han/hun er fornøyd med skissen |
10 | Sluttfør handelen |
Hele artikkelserien:
-
Salg - en vanskjøttet bedriftskritisk funksjon
Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess
Salgskurs 2: En pipeline til suksess
Salgskurs 3: Lykke eller nytelse
Salgskurs 4: Prospektér fra styrke
Salgskurs 5: Panikk som kjøpesignal
Salgskurs 6: Ta vare på sjansen
Salgskurs 7: Skap sterke kjøpevisjoner
Salgskurs 8: Søk trøbbel
Samleartikkel: Følg digi.nos salgskurs