I tidligere artikler har vi sett på salg som drar ut i tid. I dag skal vi ta en rask titt på en salgsstrategi for dere som ønsker å komme raskere til grøten ved å sluttføre handelen i løpet av første kundemøte. Får vi tak i rett beslutningstaker og klarer å avdekke og bearbeide beslutningstakers smerte til fordel for vårt produkt, er det helt klart mulig å sluttføre i løpet av første kundekontakt. I slike sammenhenger er beslutningstaker typisk et individ, ikke en komité, produktet eller tjenesten er ikke for komplisert, og ordrebeløpet er av en størrelse som muliggjør en rask beslutning. I Salgskurs 6: Ta vare på sjansen, utviklet vi en prosedyre for hvordan vi gjennomførte et første salgsmøte. Der snakket vi om møter hvor intensjonen ikke var å sluttføre en handel, snarere å skape kjøpevisjon, enes om å gå videre, kvalifisere kjøpeprosessen, finne makten, og forhandle tilgang til denne makten. |
DET BEDRIFTS- KRITISKE SALGET |
|
Hele serien: |
I førstegangs sluttføringsmøter begynner vi på samme måte
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonsørinnhold


9001 og 27001 gir beste praksis for Mediehuset Andvord
Et eksempel. Vi var i forhandlinger med en mulig kjøper om å hjelpe ham med å videreutvikle selskapets forretningsplan. Vi hadde tatt med fysiske kopier av forretningsplaner som vi hadde utviklet i andre sammenhenger, og det skapte tillit og troverdighet å la kjøper bla gjennom mange forskjellige eksempler på forretningsplaner. Vi sluttførte denne handelen
egenskaper ved våre produkter
Artikkelen fortsetter etter annonsen

annonse


Internasjonalt samarbeid skal styrke ansvarlig KI
Da spør vi om kunden ønsker et forslag til en løsning.
Stemmer dette med det vi har diskutert?
Stegvis prosedyre for slutt- føring i førstegangs salgsmøte |
1 | Etablér kontakt og kjemi |
2 | Gjennomfør introduksjonen |
3 | Bruk referansehistorien for å få kjøper til å innrømme smerte |
4 | Videreutvikle smerten og skap kjøpevisjon |
5 | Fastslå godene og tilby håndfaste bevis der og da |
6 | Spør kjøper om han/hun ønsker et løsningsforslag ("tilbud") |
7 | Spør kjøper hva han/hun vil forvente i et slikt løsningsforslag |
8 | Få med kjøper på - i fellesskap - å lage en skisse til løsning |
9 | Spør kjøper om han/hun er fornøyd med skissen |
10 | Sluttfør handelen |
Hele artikkelserien:
-
Salg - en vanskjøttet bedriftskritisk funksjon
Salgskurs 1: Kopiér deg til suksess
Salgskurs 2: En pipeline til suksess
Salgskurs 3: Lykke eller nytelse
Salgskurs 4: Prospektér fra styrke
Salgskurs 5: Panikk som kjøpesignal
Salgskurs 6: Ta vare på sjansen
Salgskurs 7: Skap sterke kjøpevisjoner
Salgskurs 8: Søk trøbbel
Samleartikkel: Følg digi.nos salgskurs