BEDRIFTSTEKNOLOGI

Salgstøttespesialisten Siebel vokser raskest av alle

Salgstøtte - også kjent som "CRM" (customer relationship management) - er i skuddet. Både Fortune og Deloitte & Touche har CRM-spesialisten Siebel på topp i sine uavhengige oversikter over hvem som vokser raskest.

Eirik Rossen
17. nov. 1999 - 16:47
FortuneNetwork ApplianceCitrixDellQualcommMercury Interactive

De fullstendige listene er lagt ut på nettet:
Thomas Siebel


Siebel bygget selskapet på en kultur som er det motsatte av Oracles. Fortune mener denne kulturen har vært sterkt medvirkende til Siebels framgang. Hos Siebel går ingen i olabukser, t-skjorte eller sandaler. All framtoning sikter mot å utstråle profesjonalitet. Oracle har et rykte på å kunne behandle kunder noe røft. Hos Siebel danner kundebehandlingen modell for det selskapet mener kan oppnås for alle som bruker deres kundebehandlingssystemer. Møterommene er oppkalt etter viktige kunder - Ford, Lockheed Martin, Chase Manhattan Bank, Kellogg - og 40 prosent av selgernes inntekter bygger på kundenes evaluering av deres innsats. Vanlig salgskommisjon er bannlyst.

Thomas Siebel og Oracle-sjef Larry Ellison er blitt bitre fiender. Krangelen gir seg utslag en jevn utveksling av stevninger og beskyldninger om ulovlig og falsk markedsføring. Oracle har utviklet egne CRM-verktøy. Ellison anerkjenner Siebels ledende markedsandel, men hevdet i sommer at Oracle allerede var på andreplass, og påsto at Oracle ville ta igjen Siebel innen utgangen av året.

Siebel Systems etablerte nylig en avdeling i Norge, Siebel Systems Norway.

CRM antas å bli et større marked enn ERP (store forretningssystemer) i løpet av neste år. Les blant annet:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.