Samarbeid lover enklere spillutvikling

Integrerte utviklerverktøy skal gjøre det enklere å lage spill til flere mobile plattformer.

Spillutviklingsselskapet Ideaworks3D har inngått et samarbeid med teknologiselskapet ARM for å levere neste generasjons utviklingsverktøy til mobilspillmarkedet. Samarbeidet skal gjøre det enklere å lage mobilspill av høy ytelse og kvalitet til ulike mobiltelefoner og andre håndholdte plattformer basert på ARMs plattform.

I en pressemelding skriver selskapene at dersom mobilspill skal lykkes, er man avhengig av å lansere spillene til mange ulike spillplattformer på lanseringstidspunktet for plattformen. Inntil nå har det vært en tidkrevende oppgave med stor feilmargin å skulle portere spill til nye plattformer.

Ideaworks3D har konstruert en programvarepakke for mobile spillutviklere, Airplay. Den skal gjøre det mulig å teste spill på mobilplattformer før den faktiske maskinvaren er tilgjengelig. Dette gjøres mulig ved at Airplay har integrert ARMs RealView Compilation Tools og RealView Real-Time System Model, som emulerer ARMs prosessorer.

- Ulike plattformer er en utfordring for mobilspill-bransjen og fører til økte kostnader og kompleksitet både for utviklere og utgivere, sier Thor Gunnarson, leder for utviklingsenheten til Ideaworkds3D, i en pressemelding. Han mener samarbeidet med ARM vil gi utviklere og utgivere en enklere hverdag, slik at de kan fokusere på å lage best mulig spill.

Når Airplay er integrert sammen med ARM RealView Compilation Tools, skal det bli mulig å lage spillkoden raskere og mer kompakt. I tillegg skal integreringen med RealView Real-Time System Model gi en virtuell plattform for feilsøking og testing i sanntid, i god tid før maskinvaren er tilgjengelig.

- Realview Tools vil sammen med Airplay løsningen være en meget god løsning for å bekjempe problemet med plattformfragmentering, sier Bryn Parry, som leder utviklingsenheten til ARM.

- Den raske utviklingen innen mobiltelefoni gjør at verktøy som Airplay er helt nødvendig, sier Borgar Ljosland, leder for forretningsutvikling for ARMs grafikkavdeling. Store deler av dette arbeidet foregår i Norge.

- Løsningen gjør det mulig for ARM å gi tilgang til den siste CPU, GPU og andre kommende teknologiske løsninger før spillplattformen faktisk foreligger. Ved å skape virtuelle prototyper med en hastighet på linje med tilgjengelige mobile enheter, er det mulig å teste applikasjoner slik de vil oppleves på mobilen, flere måneder før selve maskinvaren blir tilgjengelig, sier Ljosland.

Han mener dette er meget viktig for ARM, som har over 90 prosent av markedet for CPU-er til mobiltelefoner, i tillegg til at selskapet leverer prosessorer til flere håndholdte spillkonsoller. Selskapet ønsker derfor at flest mulige høykvalitetsspill skal være tilgjengelige så tidlig som mulig etter at enhetene blir gjort tilgjengelige for sluttbrukerne.

Ideaworks3D og ARM mener at samarbeidet mellom de to selskapene vil være til gode for hele bransjen. Spillutviklere vil kunne dra fordelen av å ha en komplett rekke av verktøy for å raskt kunne utvikle og feilsøke spillkode. Spillutgivere vil på sin side kunne spare kostnader ved å foreta kvalitetssikring i et PC-miljø. Minimal testing er nødvendig på selve mobilenhetene.

Mens ARM Realview Tools har blitt utviklet gjennom 16 år for å gi optimal støtte for ARM arkitektur, er Ideaworkds3Ds Airplay-programvare et verktøy som gjør det mulig for utviklere av mobilapplikasjoner å skape, knytte sammen og rulle ut mobilspill til ulike plattformer og operativsystemer, som for eksempel Symbian OS, BREW, Windows Mobile, Linux og ulike sanntidsoperativsystemer.

Lisenser til Airplay 3.0 SDK med ARM RealView Tools skal bli tilgjengelige i første kvartal av 2007.

Til toppen