Samarbeid skal gi Norges største stillingsmarked på nett

Jobline, Nettavisen og Dagbladet samarbeider om å skape Norges største stillingsmarked og viktigste rekrutteringskanal på Internett.

De tre aktørene Jobline, Nettavisen og Dagbladet, skal slå hovedkonkurrenten Jobshop både på trafikk og antall stillingsannonser.

Det amerikanske analyseselskapet Forrester Research spår ifølge administrerende direktør i rekrutteringstjenesten Jobline, Bjørn Jarl, en omsetningsøkning på 1600 prosent fra 1998 til 2003 på stillingsmarkedet på nett. Forrester Research tror også at 99 prosent av alle store selskaper vil bruke nettet som rekrutteringskanal om få år.

Og Jarl håper med dette samarbeidet å øke trafikken på Joblines nettsider.

- Vi forventer 1,5 millioner sidevisninger i måneden fra høsten, sier han.

Nettavisens administrerende direktør Knut Ivar Skeid mener at det i dette markedet er viktig å samle seg i nye og store enheter.

- Det er ikke plass til 30 små jobbsøkertjenester på nett, sier han og understreker at selv om Dagbladet og Nettavisen med dette vil samarbeide om stillingsannonser, vil de fremdeles være konkurrenter på redaksjonelt innhold.

Cato Hellesjø, administrerende direktør i Dagbladet, sier at samarbeidet utfyller en av avisens fire nisjeområder på nett: jobb og utdanning. Både Nettavisen og Dagbladet som begge figurerer høyt på nettstatistikken, får mer gjennom å tilby sine lesere tilgang til Joblines database. Jobline på sin side får sannsynligvis mer trafikk, og alle annonsører får vist sine stillingsannonser på bannere på de tre nettstedene.

Hellesjø sier også at å slå sammen tre kjente merkevarer på denne måten er et godt utgangspunkt til å bli ledende i Norge. For de satser på å bli ledende, selv om de innrømmer at det nok vil ta litt tid.

Når en leser nå går inn på Nettavisens NettJobb eller Dagbladet: Jobb, vil han sendes direkte videre til Joblines database, men med de respektive avisers rammer rundt. Annonsene skal selges fra Joblines salgsavdeling, og de vil vises samtidig på Dagbladet, Nettavisen og Jobline. Nettavisens to selgere på NettJobb har ifølge Jarl fått tilbud om å begynne i Joblines salgsavdeling.

ITavisen er også en samarbeidspartner av Jobline, men er ikke er med på denne satsningen. Jarl forteller at Jobline er i forhandlinger med ITavisen, og sier samtidig at det er uheldig at ITavisen reklamerer både for Jobline og erkerivalen Jobshop på samme side i nettavisen. Dette pågår det også diskusjoner om.

Det legges nå inn omtrent 100 kandidater daglig på Jobline, og aktørene forventer en dobling til høsten. Jobline har satt fokus på å nå "ambisiøse" søkere innen områdene data, IT, teknikk, marked, økonomi, og under tvil, journalister.

- Vi satser på en smalere profil enn Jobshop. Og vi tror vi vil bli større enn Jobshop på trafikk, sier Jarl.

Forskjellen på de to rivalene er ifølge Jobline at de selv satser på å nå de passive jobbsøkerne. Dette styrkes ved det nye samarbeidet ved at stillingsannonsene også vises på Nettavisen og Dagbladet.

- Da når vi kjerneleserne våre som er mellom 20 og 40 år, og dermed i den gruppen som oftest bytter jobb, sier Skeid.

Jobline-sjefen opplyser at selskapet ikke lenger drifter stillingsannonsene på DN ajour, og at dette samarbeidet ble avsluttet i juni.

Jobline skilter også med en egen presseweb, som de selv mener bør være "et naturlig sted for journalister og andre til å hente informasjon om arbeidsmarked, rekruttering og karriereutvikling".

De har publisert to saker siden mars.

Alle tre aktørene lover at dette skal bedre seg.

- Gi oss en uke! Da vil det komme jobbrelatert stoff både fra Dagbladet og Nettavisen, sier de samstemt.

Til toppen