Fire av de største aktørene innen den nye digitale økonomien har slått seg sammen for å lage en ny markedsplass for norske bedrifter på Internett. Utgangspunktet for det nye samarbeidet er at staten skal lage en markedsplass for det offentlige.
Tre aktører har gått videre i kampen om hvem som skal få lov til å eie og lage denne markedsplassen. Men nå har to av aktørene slått seg sammen til en sterkere. Oppsiktsvekkende nok har Telenor AS og Den norske Bank AS gått sammen med sin felles konkurrent, datasentralen ergo group.
Med seg har de også fått det store konsulentselskapet Accenture (snart Accenture).
Tre aktører kjemper om statlig e-handel
Kappløp om tidenes norske e-handelkontrakt
Men resultatet er at Oracle, Compaq, PricewaterhouseCoopers Consulting, Siemens Business Service, SAP og konsulentselskapet Cell faller ut, i hvertfall som formelle partnere.
- Vi lager et felles selskap fordi vi skal starte en markedsplass, uansett om vi får statskontrakten eller ikke. Bare med våre egne innkjøp representere vi store volumer og besparelser. Til sammen investerer de fire selskapene 100 millioner i det nye selskapet, forteller banksjef i DnB, Rune Fjeldstad, til digitoday.no.
Det nye selskapet har ikke fått noe navn, det er ikke fastsatt hvor mange ansatte selskapet skal få eller - kanskje viktigst - hva slags varer og tjenester markedsplassen skal selge.
- Vi skal være på luften i løpet av april til neste år, uansett om vi får statskontrakten, forteller Fjeldstad. Markedsplass blir åpen for andre bedrifter som vil være med, presiserer han.