ANALYSER

Samsung igjen kongen av smartmobil

Kraftig vekst allerede før Galaxy S6 kom i salg.

Samsung har snudd nedgangen i selskapets leveranser av smartmobiler allerede før toppmodellene i Galaxy S6-serien kom på markedet.
Samsung har snudd nedgangen i selskapets leveranser av smartmobiler allerede før toppmodellene i Galaxy S6-serien kom på markedet. Bilde: Samsung
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
29. apr. 2015 - 10:14

Etter et svært dårlig fjerdekvartal i fjor, er Samsung nå på vei mot gamle høyder innen smartmobilmarkedet. Det viser tall som ble lagt fram av Strategy Analytics i går.

Da fjerde kvartal i fjor var over, var tetplassen til Samsung alvorlig truet av Apple, som ifølge Strategy Analytics leverte ganske nøyaktig like mange smartmobiler som Samsung i dette kvartalet – 74,5 millioner.

Ifølge salgstallene, som Gartner opererer med, greide Apple faktisk å passere Samsung i dette kvartalet. Det var for første gang siden 2011.

Bakgrunn: Apple forbi Samsung?

Snudd på nytt

Nå er situasjonen en helt annet. For selv om Apple stadig tjener mer penger – noe som i de fleste sammenhenger er det viktigste, så falt etterspørselen etter selskapets iPhone fra altså 74,5 millioner i fjerde kvartal til 61,2 millioner enheter i første kvartal i år.

Fortjenesten: Apple stakk av med nesten alt 

Det er ingenting oppsiktsvekkende ved dette fallet. Apples iPhone 6-modeller kom i fjor høst og fjerde kvartal er tradisjonelt det sterkeste kvartalet i året for de fleste leverandører av forbrukervarer.

Samsung hadde derimot et svakere fjerde kvartal enn tredje kvartal i fjor. Årets første kvartal var derimot mye sterkere. Selskapet er det eneste av de fire største som øker leveransene i en periode hvor den generelle etterspørselen i smartmobilmarkedet har gått ned.

 

Smartmobilmarkedet i 1. kvartal av 2015.
Smartmobilmarkedet i 1. kvartal av 2015. Bilde: Strategy Analytics

Solid forsprang

Til sammen leverte Samsung 83,2 millioner smartmobiler i forrige kvartal – over 20 millioner flere enn Apple. Markedsandelen økte dermed fra 19,6 til 24,1 prosent, mens Apples nå ligger på 17,7 prosent.

Det er ingen grunn for Samsung å nøye seg med dette, for både leveranser og markedsandeler ligger bak nivået selskapet var i første kvartal av 2014. Men selskapet venter sterk etterspørsel etter de nye Galaxy S6-modellene, som først kom i salg nå i april.

Les også: Forventer supersalg av Galaxy S6  

Resten av listen

På tredjeplass ligger Lenovo-Motorola. Som kjent ble Motorola Mobility kjøp av Lenovo i fjor. Tar man utgangspunkt i tallene fra Strategy Analytics, så har ikke oppkjøpet ført til noen umiddelbar framgang. Det kombinerte selskapets leveranser har falt fra 19,7 millioner enheter i første kvartal av 2014 til 18,8 millioner i år.

I den samme perioden økte Huawei leveransene fra 13,4 til 17,3 millioner. Fortsetter denne trenden, risikerer Lenovo-Motorola å miste pallplasseringen.

Også de mange mindre leverandørene av smartmobiler vokser i perioden og leverte samlet nesten dobbelt så mange enheter som Samsung i første kvartal. Med 164,5 millioner leverte enheter er dette 38 prosent flere enn i samme kvartal i fjor.

Det totale, kvartalsvise smartmobilmarkedet har vokst fra 285,0 til 345,0 millioner enheter i perioden, en vekst på 21 prosent. Veksten er lavere enn i året før, da den var på 33 prosent.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Les også: En milliard Android-mobiler på et år 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.