Samsung inn i web-musikk

Den koreanske elektronikkprodusenten Samsung investerer nå i nettkringkasteren doobob.com. Her kan nettbrukere sette opp sitt eget program, og velge blant 40.000 sanger.

Samsung Corp. vil underbygge sin image som en stor aktør på multimedia- og underholdningsmarkedet gjennom å

tilføre nettstedet doobob.com 8,7 millioner dollar. Nettstedet er en internettkringkaster som ble lansert denne uken, skriver Advertising Age.

Brukere av nettstedet vil kunne utarbeide sin egen liste over hvilke sanger som skal spilles, og velge fra en liste på over 40.000 sanger. Nettstedet vil også sende direkte fra store konserter rundt om i verden.

Planen er at doobob.com etter hvert skal utvides til også å inkludere filmer, sport, aksjehandel og auksjoner. Det vil da bli tegnet avtaler med ulike innholdsleverandører. I første omgang vil det være gratis å bruke nettstedet, men Samsung håper at nettstedet etter hvert kan gjøres om til en abonnementstjeneste.

Samsung hevder at nettstedet er ti ganger raskere enn andre nettkringkastere i Korea, og kan takle 25.000 samtidige brukere. I dag er Samsung involvert i flere nettjenester som tjener penger, deriblant et e-handelskonsept som soper inn 250.000 dollar daglig.

Foreløpig er nettstedet av begrenset verdi for brukere utenfor Korea, da tjenesten kun er tilgjengelig på koreansk.

Til toppen