(Bilde: Samsung)

Samsung størst innen smartmobiler

Og i USA er det HTC som erobrer førsteplassen fra Apple iPhone.

Analyseselskapet Canalys har offentliggjort sine overslag over smartmobilmarkedet i tredje kvartal.

Fra tredje kvartal 2010 til tredje kvartal 2011 vokste det globale smartmobilmarkedet med 49 prosent til 120 millioner enheter.

Veksten til Samsung i samme periode var 252 prosent. I tredje kvartal leverte de 27,3 millioner smartmobiler. Det gir dem en markedsandel på 23 prosent. I tillegg leverte de en halv million enheter under varemerkene Google og T-Mobile.

Etter Samsung, globalt sett, kommer Nokia, Apple og RIM (Blackberry).

I USA, verdens størst marked for smartmobiler, er ikke lenger Apple størst. Der slo den taiwanske leverandøren HTC til, og erobret førsteplassen med 5,7 millioner enheter. Samsung kom på andre med 4,9 millioner enheter, Apple på tredje med 4,6 millioner.

Canalys-analytiker Chris Jones sier Apple-kunder verden over nok har utsatt sine kjøp i tredje kvartal mens de ventet på nye modeller som var varslet i september. Jones tror Apple vil oppleve et sterkt fjerde kvartal i USA.

I USA opplever RIM en tilbakegang i volum på 58 prosent. På ett år har markedsandelen falt fra 23 prosent til 9 prosent. Samtidig vokste RIM med 59 prosent i Emea (Europa, Midtøsten og Afrika). Canalys tror denne veksten skyldes meldingstjenesten BBM (Blackberry Messenger Service), som ble rammet av nedetid tre døgn attende i oktober. De tror ikke nedetiden vil få innvirke negativt på salget av RIMs smartmobiler i Emea og spår brukbare tall i fjerde kvartal. For RIM i USA ser det derimot fortsatt mørkt ut.

Canalys framhever ellers at markedet for smartmobiler vokste særs kraftig i Kina, med 160 prosent til 23,2 millioner enheter, bare 200 000 færre enn i USA. Det ligger med andre an til at Kina blir verdens største smartmobilmarked i fjerde kvartal.

Det største smartmobilmerket i Kina er fortsatt Nokia, selv om markedsandelen har minket fra 75 prosent i tredje kvartal i fjor til 28 prosent i år. Merkene med raskest vekst er de lokale leverandørene Huawei og ZTE, som begge satser på Android. Også Apple og Samsung opplever kraftig vekst i Kina, ifølge Canalys.

Til toppen