ANALYSER

SAP fortsatt størst innen beslutningsstøtte

Microsoft vokser mest av de store, og QlikTech kommer som et skudd, ifølge Gartner.

Tabellen viser omsetning innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse for de femten største leverandørene. Omsetningstallene er anslag, siden mange av leverandørene ikke bokfører denne kategorien særskilt i forhold til andre produkter som funksjonaliteten ofte er nedfelt i. Anslagene er spesielt usikre for Microsoft.
Tabellen viser omsetning innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse for de femten største leverandørene. Omsetningstallene er anslag, siden mange av leverandørene ikke bokfører denne kategorien særskilt i forhold til andre produkter som funksjonaliteten ofte er nedfelt i. Anslagene er spesielt usikre for Microsoft. Bilde: Gartner
12. mai 2011 - 08:02

Gartner har nylig publisert en analyse over markedsandelene til de femten største leverandørene innen bedriftsprogramvare for beslutningsstøtte og forretningsanalyse: Market Share Analysis: Business Intelligence, Analytics and Performance Management, Worldwide, 2010. For korthets skyld benevnes hele denne sektoren som «BI».

Det økonomiske tilbakeslaget i 2008 påvirket veksten av BI-markedet særlig i første halvår 2009, skriver Gartner. Likevel vokste markedet det året med 4,2 prosent.

I 2010 økte veksten til 13,4 prosent. BI-markedet har i flere år vokst raskere enn det samlede markedet for forretningsprogramvare, og Gartner konstaterer at feltet står sentralt i bedrifters IT-baserte initiativ.

Markedet domineres av fire «megaleverandører» – SAP, Oracle, IBM og Microsoft – og én spesialist, SAS Institute. Til sammen vokser de fire megaleverandørene raskere enn markedet, og deres samlede markedsandel er 59 prosent. SAS, som var nest størst i 2008, ligger nå avgjørende etter Oracle, etter to år med betydelig mindre vekst enn markedet.

En god del av megaleverandørenes vekst skyldes oppkjøp. Det store året for oppkjøp var 2007, da Cognos gikk til IBM, Business Objects til SAP og Hyperion til Oracle. Siden har IBM kjøpt sju selskaper innen BI: Exeros, SPSS, Clarify Systems, Netezza, Open Pages, Unica og Coremetrics. Microsoft har kjøpt DATAllegro, Zoomix og norske Fast Search & Transfer. Oracle har kjøpt Sun, HyperRoll og Golden Gate. SAP har kjøpt Sybase og SAS har kjøpt Teragram og IDeaS.

En interessant trend i 2010 er den kraftige veksten til QlikTech, som Gartner mener er spydspissen for en ny og enklere form for satsing på verktøy beslutningsstøtte og analyse.

De kaller kategorien for «data discovery/self service BI», for å framheve hvordan QlikTech, Tableau og Tibco tilbyr ikke omfattende plattformer, men lettlærte og lettinstallerte verktøy for å gripe fatt i det man har av data i en bedrift. Disse verktøyene kan tilby avansert analyse uten investering i egen BI-plattform.

QlikTech er svensk, og frontes i Norge av bWise og en rekke andre (denne lenken viser dem alle) som opplever stor interesse for produktet. Globalt sett har QlikTech hatt to fenomenale år, med vekst på 36 prosent i 2009 og 45,2 prosent i 2010. Gartner peker på at Tableau, den minste på lista, vokser enda kraftigere, men at utgangspunktet er langt mindre. De mener Tableau følger QlikTechs utvikling med et etterslep på et par tre år.

Om SAP heter det at den tyske leverandøren dominerer på plattformsiden. Gartner er imponert over at selskapet har vendt en relativ tilbakegang i 2009 til å ta markedsandeler i 2010. Versjon 4.0 av Business Objects spilte en beskjeden rolle i denne framgangen, siden verktøyet først kom i salg i fjerde kvartal. Det tyder på gode utsikter for SAP i år også.

Av de fire store, er det Oracle og Microsoft som vokser mest, med henholdsvis 21,9 prosent og 23,6 prosent. For begge er BI-veksten et utslag av styrke innen andre områder. Oracle drar fordel av sin database og sine øvrige forretningsapplikasjoner: 82 prosent av BI-kundene deres har et Oracle datavarehus. For Microsoft er BI knyttet til funksjonalitet i SQL Server, Sharepoint og Office, og er ikke noe som selges for seg. Den oppførte omsetningen bygger på anslag. Gartner skriver at anslagene trolig ligger i underkant av produktenes faktiske bruk til beslutningsstøtte og forretningsanalyse.

Den relativt beskjedne helhetlige veksten til SAS gjenspeiler dels reell tap av markedsandeler, dels at selskapets abonnementsbaserte forretningsmodell og store kundebase jevner ut endringer i etterspørsel over tid. Selskapet har sin fremste styrke innen analytiske applikasjoner, der de vokser med 13 prosent, men taper terreng som helhetlig BI-plattform, skriver Gartner.

Når det gjelder IBM advarer Gartner at omsetningen alene ikke gjenspeiler selskapets helhetlige styrke innen BI. En del av omsetningen fra SPSS er for eksempel klassifisert som «markedsautomatisering», ikke som BI. En annen faktor er at IBMs forretningsmodell innebærer at salget av BI-verktøy er underlagt et overordnet mål om vekst innen analytiske løsninger, tjenester og maskinvare, slik at den rene markedsandelen innen BI-programvare ikke gir det rette inntrykket av selskapets styrke innen beslutningsstøtte og forretningsanalyse.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.