SAP kjøper konkurrent og skal ta Visma

Økonomisystemer til små og mellomstore bedrifter har ingen markedsleder. Microsoft satser og nå kommer SAP. Målet er Visma.

Konsolideringen har pågått lenge i bransjen for økonomisystemer, for alle analytikere mener det finnes altfor mange selskaper. Og de store har vekstambisjoner, enten de tilbyr systemer for småselskaper og vil vokse oppover eller de leverer, som SAP, systemer til store selskaper og vil selge til mindre kunder.

Markedet for store selskaper er nå godt dekket av SAP og Oracle, men på økonomi- og administrasjonssystemer (ERP) for små og mellomstore bedrifter finnes det ingen markedsleder. Den posisjonen er det mange som nå satser mot.

I fjor kjøpte Microsoft derfor opp amerikanske Great Plains og nå setter SAP i gang. I går offentliggjorde selskapet at man hadde kjøpt israelske TopManage, et selskap som lager en samlepakke for små og mellomstore bedrifter.

- Med TopManage kan vi tilby en enklere samlepakke med blant annet vanlig økonomistyring, kundeoppfølging (CRM), innkjøp, lagerkontroll og, kostnadskontroll, forteller Lotte Glad, informasjonssjef i SAP Norge til digi.no.

Hvem SAP nå kaster seg inn i konkurransen med er klart.

"Vi skal konkurrere med velkjente norske programvarehus", sier Glad, som selv ikke direkte vil si det forløsende ord "Visma". Men det er klart at Øystein Moan blir hovedkonkurrenten. Visma er i dag, etter oppkjøpet av SPCS-gruppen, kongen i SMB-markedet i Norge. Også norsk-nederlandske Unit4/Agresso får seg en ny konkurrent.

Hva TopManage skal koste er ikke klart, men den skal oversettes til blant annet norsk og kommer i salg her i Norge i løpet av høsten, forteller Glad.

Hva SAP betalte for TopManage er ikke offentlig, men selskapet har betalt seg ut av et problem. For SAPs egen R/3-samling er laget for store bedrifter. Selskapet har i flere år arbeidet med å dykke nedover i markedet for å øke salget, men har så langt ikke lykkes så godt, innrømmer Glad. SAP Norge er ikke fornøyd med 20-25 mellomstore kunder etter to års arbeid.

Dette salget har skjedd gjennom "Instant SAP", et utvalg av bransjetilpassede R/3-pakker som selges til ferdig pris og leveringstid. Kundene får dog hele den vanlige R/3-pakken og alle tilpasningmulighetene denne gir. De største kundene kjøper vanligvis en "rå" R/3-lisens og skreddersyr alt til sine behov, noe som gir store fordeler, men som er dyrt.

SAP Norge kaster nå mer ressurser inn på SMB-markedet - både med Instant SAP og etter hvert TopMAnage, som skal døpes om til "SAP Smart Business Solutions".

Selskapet har skaffet seg fire partnere som skal jobbe ekslusivt mot SMB-markedet, forteller Glad.

Disse partnerne er Allianse, Tema R3, Ementor og Spring Consulting.

Til toppen