SAPs toppsjef, Jim Snabe, vil at 1 milliard mennesker skal være i kontakt med SAP innen 2015 - og de skal like det. Nå jakter han oppkjøpskandidater. (Bilde: CeBIT pressetjeneste)

SAP leter etter store oppkjøp

Skal bevege 1 milliard mennesker innen 2015.

I et stort intervju med Financial Times varsler SAPs toppsjef Jim Snabe, at selskapet leter etter oppkjøpskandidater for å bygge på sine tidligere storoppkjøp av Sybase og Business Objects.

– Vi har bevist ved to anledninger at vi kan kjøpe stort, og ha suksess med det. Med Business Objects, som vi kjøpte for et par år siden, kom vi inn i analysemarkedet, og er nå en klar markedsleder. I fjor kjøpte vi Sybase for å bringe mobil teknologi inn i forretningsprogramvare. Så vi kan, og er selvsagt, på jakt etter slike muligheter, sier Snabe til avisen.

SAP har imidlertid tatt en annen strategisk vei enn konkurrenten Oracle, som de siste årene har kjøpt en rekke selskap selskap for å vokse. SAP ønsker nemlig å forandre selskapet innenfra, fremfor å gjøre store strategiske oppkjøp.

Snabe peker på at selskapet har brakt innovasjonssyklusen ned til seks måneder, mens en stor transaksjon fort tar mellom ett år og 18 måneder å gjennomføre. Skal man være rask er det dermed en stor fordel å drive innovasjon fra selskapet - istedet for å kjøpe opp interessante selskaper.

Snabe kan også avsløre til Financial Times at de har gått i skole hos spillgiganten Electronic Arts. I dag kjøres SAPs programvare i bakgrunnen hos en lang rekke store bedrifter, og få av de ansatte hos selskapets kunder er klar over at flere av bedriftens kritiske systemer drives av SAP.

Det vil selskapet endre på. Snabe sier til avisen at de ikke bare vil at ansatte skal vite at de bruker SAP, de skal også like det.

– Hos Electronic Arts har de en regel: Dersom brukeren ikke er synlig begeistret etter syv minutter vil ikke spillet selge. Jeg vil se det samme innen forretningsprogramvare, sier han til Financial Times.

Etter at Snabe i fjor tok over ledelsen i SAP, sammen med amerikaneren Bill McDermott, satte de seg et mål om at 1 milliard mennesker skulle være i kontakt med selskapets programvare. For å få dette til må flere av de ansatte i bedriftene som bruker SAP i sine underliggende systemer få tilgang.

Det betyr også at programvaren må presenteres på en helt annen måte enn den gjør i dag, og på andre type plattformer.

    Les også:

Til toppen