SAP Norge tok markedsandeler

SAP Norge økte sin omsetning med 21 prosent i 2005, og tror de økte sin markedsandel.

SAP Norge opplyser at de omsatte for 453 millioner kroner i 2005, 21 prosent mer enn i 2004. Det ble i fjor undertegnet 147 avtaler med 120 bedrifter, og det totale kundetallet i Norge har vokst til 350.

Omsetningsmessig gjør SAP Norge det bedre enn konsernet, som økte sin omsetning med 13 prosent fra 2004 til 2005, til 8,5 milliarder euro. Driftsresultatet økte med 16 prosent ifølge de endelige tallene som kom i dag.

    Les også:

– Våre primære konkurrenter i Norge er Oracle, IFS, Intentia, samt Visma i det nedre sjiktet, sier administrerende direktør Øystein Jåtog-Rød til digi.no. – Videre er Microsoft både partner og konkurrent. De går inn i forretningsapplikasjoner, noe vi merker fra tid til annen.

I årsrapporten for 2004 anslo SAP Norge sin markedsandel til 20 prosent.

– Vi har et klart inntrykk av at vi vokser mer enn konkurrentene, og at vi tar markedsandeler, sier Jåtog-Rød.

Frykter dere at Norges underskudd på SAP-kompetanse vil hemme den videre veksten?

– Vi mener å ha kontroll på kompetanseutviklingen, og vi tror rekrutteringen er ok. Selv om det trengs flere konsulenter, blir prosjektene kortere, og hver konsulent er i stand til å levere mer.

Jåtog-Rød mener det legges mer vekt på standardiserte løsninger nå enn tidligere. Videre er implementeringsmetodikken endret: Det er slutt på å ville gjøre alt på én gang.

– En annen faktor er at de tekniske løsningene har fokus på at det skal bli enklere å gjøre ting. Tradisjonelt tar integrasjon tid, nå har vi integrasjonsverktøy som virker bra. NetWeaver svarer til forventningene.

Til toppen