KARRIERE

SAP-sjefene Per Haakon og Stefano leser kommentarene: – Det er folk som ikke vet hva vi driver med

 

Martin Braathen Røise
19. mai 2016 - 08:05

Stefano Holguin overtar etter Per Haakon Lomsdalen som norgessjef i SAP.

Holguin begynte i SAP i 2015 der han hadde ansvar for salg og utbredelse av SAP og analyseplattformen Hana.

Den nye norgesdirektøren har jobbet 25 år i IT-bransjen. Han har blant annet erfaring fra IBM og Hewlett Packard. Men han startet sin karriere som utvikler.

– Da jeg kom til Norge startet jeg i et lite selskap som het Sysdeco - som da sprang ut fra Norsk Data sine revolusjonerende løsninger på den tiden. Jeg har hatt roller som utvikler og tester. Jeg kjenner hele økosystemet i bransjen - helt fra utviklingen til markedsføringen. Jeg har også jobbet med salg, så jeg gjort alt som er mulig å gjøre i bransjen, sier den nye norgessjefen til digi.no.

Opptatt av innovasjon

Han tror erfaringen hans vil veie tung når han nå tar over SAP-kontorene på Lysaker - ti minutter utenfor Oslo sentrum.

– Nå gjelder det for SAP å gå videre. Jeg har alltid vært interessert i innovasjon. Skal man kunne endre markedet må man være innovativ. Min erfaring fra bedriftene og startupene jeg har jobbet i gjør at jeg ser at man må tørre å gjøre noe nytt for å lykkes. Man kan ikke bare sette seg på en hest i seks måneder for å prøve om den funker. Man må ha ti forskjellige prototyper og verktøy for å gjøre det. Det er viktig å få ideene raskt over til en prototyp og teste den, for å se om den kan fungere. Det tror jeg på. Det ønsker jeg også at vi skal inspirere kundene til å tro på, konstaterer SAP-sjefen.

Per Haakon Lomsdalen har byttet rolle. Han går fra å være norgessjef til å være chief operating officer for SAP i Norden.

Kjente hverandre fra IBM

– Jeg kjente Holguin fra IBM, og var sjefen hans der. Jeg visste hva han kunne gjøre. Han er veldig senior i sin rolle. Jeg tror han er helt riktig mann for å dra selskapet videre. Jeg løper ikke fra noe, og jeg kommer til å være i Norge fremover. Jeg sitter jo her på Lysaker, så det er bare å huke tak i meg.

Lomsdalen får derfor et litt annet fokus fremover enn han er vant med.

– Mitt fokus er på de langsiktige planene fremover. Det går på å følge opp kunder og partnere, og hvilke produkter vi skal ta inn i porteføljen. Jeg kommer også til å være involvert i hvilke selskaper SAP skal kjøpe opp.

LES OGSÅ: Norgessjef i SAP om Apple-samarbeid: - Dette blir veldig spennende

Men den tyske programvaregiganten har ikke noen norske selskaper i søkelyset. Foreløpig.

– Vi ser ikke på selskaper i Norge i dag. Men dette er ikke noe vi har så stor innsikt i lokalt. Vi kommer inn i etterkant når valgene er gjort. Det er helt tydelig at SAP har en skyløsnings-strategi fremover, sier han.

Skyløsninger løser opp ressurser

Målet er å firedoble skysalget i Norden. Foreløpig har SAP rundt 30 firmaer i Norge som benytter seg av skyløsningene deres.

– Skyløsningene har dermed ikke vært noen kjempesuksess. Det skyldes at vi ikke har lykkes å få frem budskapet bra nok. Vi er mer synlige på hva vi driver med nå, men vi har ikke vært flinke nok til å spisse budskapet. Skyløsninger er retningen kundene vil dra imot fremover.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Store muligheter for norsk design i USA
Store muligheter for norsk design i USA

Det er den nye norgessjefen enig i.

– IT-løsninger blir mer og mer en tjeneste man kjøper. Mange bedrifter har ikke råd til å bygge infrastruktur, og man vil derfor ha en tjeneste i skyen.  På den måten sparer IT-avdelingene både tid og penger. Man løser opp ressurser internt, som kan brukes på andre ting. Da kan man bruke personell på å realisere nye ideer. IT-avdelingene må rett og slett endre seg for å være vesentlige for selskapet i tiden fremover. 70 prosent av budsjettet går på å holde lysene på, men man burde heller bruke de smarte folkene på en måte som bygger selskapet, konstaterer Holguin.

Allikevel tror ikke norgessjefen at skyløsninger kommer til å ta over for IT-avdelingene.

– Nei, man må ha både infrastruktur og dyktige IT-folk for å drive bedriftene fremover. Hybridløsninger, noe lokalt og noe i skyen, er det mest aktuelle for mange, sier han.

– Hevnen var SAP

Det tyskeide selskapet har ikke et spesielt godt rykte innad i bransjen. Det ser man i kommentarfeltet til blant annet digi.no:

«Tyskland tapte to verdenskriger. Hevnen deres var SAP». 
- Gammelt datajungelordtak.», skriver en debattant.

Og:

«Eneste positive jeg har hørt om SAP er konsulentprisene, sett fra konsulentens side $$$$», skriver en annen.

De to SAP-sjefene tror allikevel at selskapet har et bedre rykte nå enn for få år siden.

– Jeg tror det er historisk. Det skyldes nok at mange har vært borti ERP R2, og ikke har sett hva vi er i dag. Brukergrensesnittet har blitt sett på som kjedelig. Vi måtte derfor ha et nytt frontgrensesnitt, og lytter til hva kundene vil ha. Vi har sett kommentarene, men dette er folk som ikke vet hva vi driver med i dag. Vi hadde ikke overlevd om vi hadde vært der vi var nå, sier Holguin og Lomsdalen samstemte.

Fikk du med deg denne? Mange SAP-kunder kan ha blitt angrepet i årevis

Selskapet ansetter

For å forandre og snu det dårlig ryktet, har SAP jobbet mye med markedsføringen de siste årene.

– Vi er godt på vei til å komme i mål i forhold til hvordan det var før. Produktene taler for seg selv, men jeg tror ikke vi har så lang vei å gå før de fleste skjønner at vi er et selskap som er moderne. Vi er ikke et selskap som lever på gamle glansdager, sier Lomsdalen.

SAP kommer til å ansette i stor skala fremover.

– Det skjer via oppkjøp, og nye ansettelser i selskapet. Vi kommer til å ansette mange mennesker i Norden og Norge fremover, sammenfatter Lomsdalen.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.