SAP tetter hull i Internett- strategien

Etter fiaskoen mySAP.com. skal det tyske programvareselskapet SAP selge produkter fra det amerikanske selskapet Commerce One i håp om å kapre nye markedsandeler.

Etter to måneder med forhandlinger er tyske SAP nær en avtale om videresalg av Commerce Ones produkter for elektroniske forretningsløsninger. Dette kan hjelpe SAP å ta en større bit av kaken i det rask voksende markedet for etablering og utvikling av elektroniske markedsplasser på Internett.

SAP er verdens største produsent av programvare for store, kompliserte økonomi- og logistikkstyringssystemer. Sent i fjor lanserte SAP en ny versjon av sitt produkt, mySAP.com, som skulle gjøre det lettere for kundene å gjøre forretninger over nettet.

MySAP.com ble imidlertid ikke den bomben som SAP trengte for å lokke kunder som ville på nettet. I stedet har produktet ført til lavere omsetning og bekymring rundt SAPs Internett-strategi, skriver Wall Street Journal.

Den mulige alliansen med Commerce One vil kanskje endre på dette, det mener i alle fall analytikere Wall Street Journal har snakket med.

Commerce One utvikler løsninger for elektroniske handelsplasser. Handelsplassene skal gjøre det mulig for selskaper å kjøpe og selge produkter over nettet, noe som kan spare bedriftene for mye penger og ressurser.
Commerce One er en av de største aktørene på dette markedet i verden, i sterk konkurranse med det amerikanske selskapet Ariba.

Statoil gikk for ikke lenge siden inn på en avtale med SAP om leveranse av mySAP.com. Men for kort tid siden droppet Statoil mySAP.com til fordel for Commerce Ones produkter, melder Wall Street Journal.
Les:
Olje-Norge åpner felles innkjøpsportal
Statoil skal hjelpe SAP
Verken SAP eller Commerce One vil kommentere samarbeidet, men Wall Street Journal har vært i kontakt med kilder nært opp til prosessen mellom de to selskapene. Disse kildene mener samarbeidet vil bli lansert på SAPs brukerkonferanse Sapphire, som går av stabelen neste uke.

Til toppen