Bedriftsteknologi

SAS gir opp betal-WLAN

Radisson SAS gjør en helomvending i sin strategi for sine WLAN-tjenester. De vil være før konkurrentene.

Harald BrombachHarald Brombach– Journalist
18. aug. 2005 - 14:22

Trådløst internettilgang via WLAN er populært, og alt fra hoteller til restauranter, flyplasser og bensinstasjoner har begynt å tilby tilgang.

Tilbyderne kan deles i to leire, de som skal trekke folk til kjernetjenestene sine og derfor tilbyr det gratis, og de som vil tjene penger på selve tjenesten. Kontrasten for brukerne har gjerne vært stor: Hvis det ikke er gratis, flyr femtilappene raskt for litt surfing.

Peppes Pizza har hele tiden vært blant gratistilbyderne. Deres mål er å selge mer pizza, og WLAN-tilbudet er hovedsaklig et forsøk på å få jobbmøter lagt til Peppes i lunsjen.

Radisson SAS skifter nå leir. Trådløst internett er nå noe gjestene forventer, på linje med en seng, tv og bad, mener selskapet nå, ifølge Computerworld.dk.

– Det har vært mange diskusjoner for og i imot, men dette er jo et punkt der vi kan differensiere oss fra markedet. Det har stor betydning for forretningsreisende, sier IT-sjef Finn Schultz fra Rezidor SAS til Computerworld.dk

Utsagnet tyder på at Radisson SAS forventer at andre hoteller vil følge etter. Presset øker utvilsomt, også her i Norge. For på selskapets liste over hoteller som får gratis WLAN fra 1. september, står 15 hoteller i Norge.

WLAN fra SAS vil fremdeles kreve innlogging og er ikke åpent for alle. Men det blir gratis for alle som kan identifisere seg som gjester med navn og romnummer.

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.