BEDRIFTSTEKNOLOGI

SAS: – Nettsidene knakk sammen

Fortsatt trøbbel etter 18 timers nedetid.

TRØBBEL PÅ NETT: Nettsidene til SAS var nede i 18 timer og det kan fortsatt forventes treghet. Underleverandøren får skylden for problemene.
TRØBBEL PÅ NETT: Nettsidene til SAS var nede i 18 timer og det kan fortsatt forventes treghet. Underleverandøren får skylden for problemene. Illustrasjonsfoto: imago/Rüdiger Wölk/ All Over Press
9. sep. 2014 - 08:48

Nettsidene til flyselskapet SAS har siden 15-tiden mandag vært nede for telling.

Problemene gjør det vanskelig eller umulig for kundene å bestille flybilletter, og tirsdag morgen var det fortsatt ikke mulig å komme inn på nettsidene eller bruke flyselskapets mobilapp.

    Les også:

Pressekontakt Tormod Sandstø bekrefter at nedetiden har vært på rundt 18 timer, men at det i morgentimene begynner å ta seg opp.

– Det kommer fortsatt til å gå tregt. Kapasiteten vår er ikke full, så det vil være tregt en stund fremover. Vi forventer også mer trafikk enn vanlig på nettsidene, sier Sandstø til digi.no.

Midt i prosessen med oppgradering knakk hele systemet sammen SAS var tidlig klar på at nedetiden ikke skyldes hacking eller sabotasje. Sandstø kan nå bekrefte til oss at en feilslått oppgradering er årsaken.

– Vår leverandør CSC skulle legge inn ny funksjonalitet. Midt i prosessen med oppgradering knakk hele systemet sammen. Det er det teknikerne våre skriver i et notat her, sier Tormod Sandstø til digi.no.

Feilen ligger altså hos underleverandøren.

– Vi ser veldig alvorlig på dette. Det er veldgi uheldig for kundene våre. Folk er nå vant til å bruke nett og apper og blir også oppfordret til å gjøre det. Så for oss er dette maks uheldig, fortsetter pressekontakten i SAS.

– Hvor mye taper SAS på at nettløsningen er nede i 18 timer?

– Det er litt vanskelig å si. Folk kan fortsatt bestille billetter gjennom andre online-agenter eller reisebyrå. Selve bookingsystemet vårt er ikke berørt.

Bytter til Tata

Kunder som fortsatt opplever treghet eller nedetid for SAS på nett eller mobilapp blir oppfordret til å sjekke inn på flyplassen. Billetter kan bestilles fra andre onlinebyråer eller egne reisebyråer er rådet SAS gir.

Sandstø mer enn antyder at problemene ikke vil få nærmere konsekvenser for samarbeidet med underleverandør CSC, for de er uansett på vei ut.

– Vi skal bytte til indiske Tata Consultancy Services om ikke lenge. De skal overta all IT for hele SAS, forklarer pressekontakten.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.