SAS sliter med Internett-salget

Salg over Internett skal bidra til bedre tall, men da må SAS skjerpe seg.

Salg over Internett skal bidra til bedre tall, men da må SAS skjerpe seg.

SAS og de andre vanlige flyselskapene er i dyp krise. Analytikere tror det går mot et nytt milliardunderskudd i år. Selskapet har tidligere medgitt at konkurs er er en mulighet hvis man ikke klarer å kutte kostandene.

En av måtene dette kan gjøres er å flytte større deler av salget over på Internett. SAS og alle deres konkurrenter har lenge jobbet med dette, men så langt har ikke SAS fått det til. I mai ble bare 3,5 prosent av billettene solgt over nettet, skriver Aftenposten. Dette tar ikke med et beskjedent nettsalg gjennom reisebyråene.

3,5 prosent står i sterk kontrast til at SAS har lovet sine eiere at 25 prosent av billettene skal selges over nettet i løpet av 2005.

Tallene fra konkurrenter viser at SAS ikke har klart å utnytte at Norden har ligget langt foran Europa på Internett-bruk. For British Airways, Lufthansa og KLM selger nå rundt ni prosent av sine billetter på Internett og salget øker meget raskt.

Konkurranse-situasjonen blir særlig klar når man sammenligner med Ryanair faktisk går med overskudd. Selskapet har 90 prosent av salget sitt på Internett.

SAS lover å lansere en ny nettside for å kjøpe billetter i løpet av høsten, for mange kunder har klaget over hva de mener er en for komplisert løsning.

Til toppen