BEDRIFTSTEKNOLOGI

Satser på egetutviklet markedsprissystem

- Hver ettermiddag sitter høytlønte fondsforvaltere og regner ut prisen på sine porteføljer for hånd. Vi vil sende dem hjem til middag, sier gründeren i det nystiftede norske selskapet Marking to Market, Dag Bjørndal, til digi.no.

Eirik Flaa
20. okt. 1997 - 15:26

Varierende informasjonsgrunnlag har hittil gjort det vanskelig å prise aksjer og opsjoner riktig uten å benytte seg av menneskelig vurderingsevne. Et nytt norsk selskap, Marking to Market, hevder imidlertid å ha løst problemet. Ved å benytte seg av kompliserte algoritmer og utvelgelsessystemer, har gründerne Dag Bjørndal og Øystein Johnsen utviklet programvare som stiller objektive priser i henhold til moderne finansteori.

- Problemet ved for eksempel opsjonsprising er at det kreves mange ulike variabler for å kalkulere en riktig pris. I mange tilfeller mangler deler av disse dataene, og hittil har ingen klart å lage systemer som håndterer dette, sier Bjørndal, til digi.no. Han forklarer at Marking to Markets system, håndterer disse informasjonshullene ved hjelp av et sinnrikt kriteriebasert utvelgelsessystem.

- Dersom en av inputfaktorene mangler, vil systemet lete opp nest beste alternativ. Finner det heller ikke dette, letes det etter alternativet som er rangert som nummer tre, sier Bjørndal, og forklarer at systemet også hviler på teknologien som er utviklet i det andre selskapet han har grunnlagt, Premium. Dette selskapet har spesialisert seg på å kombinere og sette sammen data fra ulike finansielle informasjonskilder, og er en forutsetning for å hente inn den nødvendige informasjonen til aksje- og opsjonsprisingssystemet til Marking to Market.

Industrielt sett er Marking to Market et selskap helt i startfasen. Aksjekapitalen er på 50.000 kroner, og foreløpig har selskapet ingen heltidsansatte. Både Bjørndal og Johnsen har sitt daglige virke i Premium, men de har likevel klart å få på plass de første kundene for Marking to Market.

- Vi har en avtale med Scandinavia Online (SOL) som involverer både involverer Premium og Marking to Market. I tillegg er vi i forhandlinger med tre fondsforvaltningsselskaper, sier Bjørndal, som ikke er er i tvil om at produktet har et marked, dersom man tar i betraktning at risikostyring og verdivurdering av porteføljer stadig krever mer oppmerksomhet.

- Finansinstitusjoner bruker sine best betalte medarbeidere til å sitte å gjøre rutineoppdrag hver ettermiddag. Våre tjenester vil bety innsparinger for bedriften og kortere arbeidsdager for de medarbeiderne, avslutter Bjørndal.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.