Satser på flere gratistjenester

Microsoft sliter fortsatt med å få seere til sitt online underholdningstilbud. Derfor legger de enda en gang om strategien for Microsoft Network (MSN).

Online-tjenesten, som har forsøkt å selge abonnementer til sitt underholdningstilbud, vil gjøre flere av tjenestene gratis for alle webbrukere.

MSN vil endre fokus til informasjons- og serviceorienterte tjenester og vekk fra de TV-liknende tjenestene som ble annonsert med brask og bram sist høst.

Mange av Microsofts innholdstjenester er svært lite besøkt, selv om Microsoft Network hevder å ha 2.3 millioner abonnenter. Så langt foretrekker de fleste medlemmene weben, til tross for en overhaling av tjenestetilbudet i april. Jeff Sanderson, MSNs leder for markedsføring og forretningsutvikling, sier til The Wall Street Journal at abonnentene bruker omtrent 70 prosent av tiden på weben og bare 30 prosent i MSNs egne innholdsområder.

- Tiden abonnentene bruker innenfor MSN går for en stor del med til å kommunisere med andre gjennom elektronisk post, diskusjonsgrupper og prateseksjoner (chat), forteller Sanderson.

-Jeg er overbevist om at folk før eller siden vil betale for innholdstjenester, sier Sanderson, som imidlertid ikke har noen sikker formening om når det vil skje et gjennombrudd.

I mellomtiden legger MSN ut flere gratistjenester på sitt nettsted på weben. Dette for å forsøke å tiltrekke seg nettvandrere fra andre steder på weben. Blant annet har de gjort om "Project: Watchfire", som tilbyr informasjon om uidentifiserte, flyvende objekter og sammensvergelsesteorier, fra å være en betalt tjeneste til å være gratis for alle.

Laura Jennings, visepresident for Microsoft Network, sier at MSNs nettsted i økende grad vil forsøke å være en port eller åpning til de andre nettstedene til Microsoft.

Trafikken på MSNs nettsted ligger for tiden på tiendeplass blant nettstedene, langt etter for eksempel America Online og Yahoo!, i følge internettanalytikere i PC Meter i New York.

Til toppen